Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen wij ons altijd de volgende vragen:
- Zijn we op de juiste manier bezig?
- Wat kan er anders?
- Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
3.1 Tevredenheid
OnderwijsPlus neemt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek af onder de jongeren en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.
3.2 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- Actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- Zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben zij een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn we trots op!
3.3 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u lezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. OnderwijsPlus heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Het volledige inspectierapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie: www.onderwijsinspectie.nl.
3.4 Opbrengsten en analyse
Onderwijsresultaten (schooljaar 2021-2022)
Analyse
De jongeren die bij OnderwijsPlus (voorheen het Koppeling College) verblijven, doen dit over het algemeen voor een korte periode. De focus binnen OnderwijsPlus ligt op het (opnieuw) motiveren van de leerlingen om hun onderwijstraject op te pakken of voort te zetten, ondanks de situatie waarin de jongeren verkeren. Het behalen van een diploma of certificaten kan hierbij horen, maar is niet de regel, daarom zien we hier geen hoge aantallen staan. We ontwikkelen, samen met de leerlingen, een portfolio waarin de behaalde resultaten worden gebundeld. Hier hebben de gevolgde activiteiten, praktijkvakken, stages en werkervaringen ook een plek. We blijven daarnaast inzetten op het behalen van certificaten en staatsexamens als dat tot de mogelijkheden van de leerlingen behoort.
In maart 2022 zijn wij gestart met zwemlessen. Als resultaat hebben 3 leerlingen zwemdiploma’s behaald, waaronder ook schoolzwem-survival 1: zwemmend redden (afgegeven door de reddingsbrigade Nederland). Wij vinden het van grote meerwaarde om naast de schoolse-, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden ook aandacht te besteden aan andersoortige vaardigheden. Hierdoor worden de leerlingen in de gelegenheid gesteld om op andere gebieden vaardiger te worden en certificaten/diploma’s te behalen, zoals een zwemdiploma. Wij zullen deze in het volgende schooljaar opnieuw aanbieden.
Samenvattend mag er geconcludeerd worden dat goede en nauwe samenwerking met de stamschool en het ROC van grote meerwaarde is. Hierdoor kunnen wij onze leerlingen zoveel als mogelijk een doorlopende leerlijn bieden. Deze nauwe samenwerking zullen wij blijven vasthouden en waar kan verder intensiveren, ook met de behandelaren van de behandel-/woongroepen die wij bedienen. Daarnaast mogen wij stellen dat wij de nodige ondersteuning en onderwijs hebben geboden aan onze leerlingen, om hen op weg te helpen naar het behalen van certificaten en diploma’s. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!vo (Prestatieanalyse)
OnderwijsPlus is schooljaar 2021-2022 voor het eerst gestart met de implementatie van Zien!vo. Er is in totaal voor 3 leerlingen een vragenlijst ingevuld. Dit is te weinig om mee te kunnen nemen in een analyse. We zijn van plan om de inzet van Zien!vo verder te implementeren door het vaker in te zetten. Hierbij onderzoeken we of dit ook aansluit bij de korte trajecten die wij aanbieden. Uitstroombestemmingen (schooljaar 2021-2022)
Analyse
Dat we vanuit OnderwijsPlus 8 van de 9 leerlingen hebben kunnen ondersteunen naar een passende vervolgplek binnen het V(S)O, het MBO e.a., is een positief resultaat voor OnderwijsPlus. Hier zijn we trots op. Dit heeft ermee te maken dat wij het onderwijs op eigen niveau van de jongeren aanbieden. Het team is toegewijd de leerlingen (vervolg)onderwijs aan te bieden op het eigen leerniveau, zodat zij bij het verlaten van OnderwijsPlus hun onderwijscarrière kunnen vervolgen als dat tot de mogelijkheden van de leerlingen behoort. We streven ernaar alle leerlingen vanuit OnderwijsPlus uit te laten stromen naar de voor hen meest passende vervolgschool of de terugkeer naar de school van herkomst zo goed mogelijk te begeleiden en ondersteunen. Er is gedurende het schooljaar extra aandacht geweest voor de samenwerking met de stamschool. Hierdoor hebben we passende uitstroombestemmingen kunnen opstellen en realiseren. Uitstroom t.o.v. OPP (schooljaar 2021-2022)
Analyse
In schooljaar 2021-2022 is 89% van de leerlingen daadwerkelijk uitgestroomd naar de verwachte bestemming die in het OPP stond. Dat is hoger dan de norm van 75%. Er is dat schooljaar extra aandacht geweest voor de samenwerking met de stamschool. Hierdoor hebben we passendere uitstroombestemmingen kunnen opstellen en realiseren. Ook zijn er meerdere leerlingen ingeschreven gebleven op de stamschool en bleef het OPP onder de verantwoordelijkheid van de stamschool, waar wij vanuit onderwijs en zorg op hebben aangevuld. In het kader van de transformatie en de afbouw van JeugdzorgPlus hebben we deze leerlingen nog niet kunnen meenemen in de genoemde cijfers. We denken na over het op een juiste en brede manier verzamelen van data. Dat is dan ook de reden dat dit schooljaar het aantal uitgestroomde leerlingen een stuk lager lijkt dan eerdere jaren. Volgend jaar zijn we van plan om ook de leerlingen in de analyse mee te nemen die niet bij ons worden ingeschreven, om toch een vollediger beeld te kunnen weergeven. We willen graag blijven doorgaan met het aanhalen van de samenwerking met de stamschool. Hiermee hopen we deze goede resultaten met passende uitstroombestemmingen te blijven vasthouden. Veiligheidsbeleving (schooljaar 2021-2022)
Analyse
Ieder schooljaar wordt er door een extern bureau een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder de leerlingen en het personeel. Er hebben in totaal 9 van de 11 leerlingen deelgenomen aan dit leerklimaatonderzoek. Daarmee komt de betrouwbaarheid van de leerlingrapportage op 82%. De leerlingen van OnderwijsPlus hebben een erg hoog cijfer gegeven aan de veiligheid op school - een 9,4 - wat een stuk hoger is dan de gestelde norm. Leerlingen voelen zich dus heel veilig op OnderwijsPlus. Hier zijn we zeer trots op, omdat we het enorm belangrijk vinden dat jongeren zich veilig voelen bij ons. Alle leerlingen zijn het bijvoorbeeld oneens met de stelling ‘Ik ben bang op school’. Ook de veiligheid van andere leerlingen op school schatten leerlingen zeer positief in; veel positiever dan de referentiegroep. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat ze het leerklimaat op school als veel positiever beleven dan de referentiegroep. Zo ervaren leerlingen ten opzichte van de referentiegroep veel minder verstorend gedrag. Er wordt volgens hen bijvoorbeeld niet geslagen, geschopt of gepest in de klas. Wat betreft de groepsdynamiek en de leeratmosfeer zijn leerlingen iets positiever ten opzichte van de referentiegroep. Leerlingen geven hier bijvoorbeeld aan dat klasgenoten aardig tegen hen doen in de klas (groepsdynamiek) en dat zij goed kunnen werken aan hun schoolwerk in de klas (leeratmosfeer). Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatie-specifieke deel van het schoolplan
In ons schoolplan 2021-2025 staan onze doelen die horen bij de vier pijlers van iHUB Onderwijs. We zijn nu halverwege het schoolplan en evalueren onze doelen als volgt: Pijler Samen Sterker
…betekent dat we de komende vier jaar als Altra samen met Levvel als gelijkwaardige partners optrekken in de doorontwikkeling naar kleinschaligheid. Onderwijs is de beste vorm van zorg!
De eerste stappen zijn: • Ouders en jongeren zijn in de lead; • Onderwijsinformatie is onderdeel van de intake; • Onderwijs en zorg trekken samen op in de transitie en werken op locaties als een team.
Over twee jaar zien we: • Eén kind, één plan: de jongere staat centraal; • Perspectief is leidend in de behandeling; • Expertise en samenwerking met School2Care en Purmer College worden optimaal benut voor of tijdens een gesloten plaatsing.
Evaluatie
We hebben ingezet op een betere samenwerking met de jongeren, ouders en Levvel. We krijgen nu vanuit de behandelcoördinator van Levvel vrijwel altijd een uitnodiging om aan te sluiten bij de startgesprekken. Waar het kan sluit er iemand aan vanuit het zorgteam. Hiernaast nemen docenten van alle verschillende locaties deel aan de vergaderingen van Levvel. De contactmomenten met ouders zijn nu frequenter en de startbrieven zijn na de intakegesprekken naar alle ouders/voogden verstuurd van alle locaties.
Het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt uitgewerkt in een ambitieplan en een doelenkaart. Het ambitieplan is een plan waarin de leerling beschrijft hoe zijn toekomst eruit zal zien en hoe hij dit zou kunnen bereiken. Voor alle leerlingen zijn ambitieplannen met de leerling samen opgesteld en besproken. De doelenkaart, een document met daarin de doelen op verschillende leergebieden van de leerling voor de komende periode, wordt goed ingevuld en geëvalueerd. De betrokken leerling, pedagogisch medewerker, intern begeleider en zorgcoördinator, worden hierbij betrokken. Het is gelukt om 40% van de ouders hierbij te betrekken en hen het OPP te laten ondertekenen. Een stap in de goede richting die we hopen verder uit te bouwen.
We werken samen met locatie Altra College Zuidoost. Leslokalen en faciliteiten zijn ons ter beschikking gesteld om onderwijs te kunnen geven op deze externe locatie. Pijler Steeds Inclusiever
…betekent dat wij de komende vier jaar investeren in het delen van maatschappelijke verantwoordelijkheid met scholen van herkomst en de toekomst om jongeren te voorzien van een ononderbroken schoolloopbaan.
De eerste stappen zijn: • werkrelaties uitbouwen met scholen in de regio; • maatwerktrajecten waarbij de school verantwoordelijk blijft (ondersteund door SWV); • sturen op de bedoeling; • inzetten van nazorg.
Over twee jaar zien we: • praktijklessen geven bij onderwijspartners; • we organiseren, op maat, ondersteuning in het V(S)O door ambulant jeugdzorgplus team; • mogelijkheden en onmogelijkheden worden besproken.
Evaluatie
Tijdens dit schooljaar zijn wij begonnen met praktijklessen aanbieden op twee Altra-locaties in Amsterdam (Zuidoost en School2Care). Dit is over het geheel goed bevallen en dat blijven we goed met de locaties evalueren.
De nazorg van leerlingen gebeurde eerst al telefonisch maar nu gaan de collega’s ook naar locaties toe. We merken dat dit zorgt voor een gestroomlijnde samenwerking en meer duidelijkheid voor de leerling. Behandelcoördinatoren, het samenwerkingsverband, pedagogisch medewerkers, scholen binnen de iHUB-familie en contactpersonen van scholen van herkomst weten sneller in contact met elkaar te komen. Pijler Steeds Specialistischer
…betekent dat wij de komende vier jaar onderwijs als onderdeel van het geïntegreerd dagprogramma aanbieden: intern waar het moet en extern waar het kan.
De eerste stappen zijn: • professionalisering met psycho-educatie voor docenten en werken als outreachende coach; • jongeren en ouders betrekken bij ontwikkelingen; • verbinding houden binnen onderwijsteam.
Over twee jaar zien we: • medewerkers die zich bekwaam, gewaardeerd en ondersteund voelen; • docenten zijn coaches en werken ook outreachend; • leren en ontwikkelen staat centraal voor jongeren en medewerkers.
Evaluatie
Het onderwijs wordt op de externe locatie in de ochtend verzorgd, in de middag worden therapieën, gesprekken en activiteiten op de leefgroepen ingepland. Voor de locatie Pinq geldt dat onderwijs tussen 9.00 en 15.00 uur wordt gegeven waarbij gesprekken, afspraken, behandelingen gedurende de dag plaatsvinden. Ouders worden meer betrokken bij de locaties en kunnen op uitnodiging komen kijken waar de jongeren onderwijs krijgen. Er is ingezet op professionalisering en begeleiding van de medewerkers, o.a. om de docenten verder te laten ontwikkelen als outreachende coaches. Hier blijven we verder op inzetten. Er is gewerkt aan verbetering van de Commissie van Begeleiding; deze is nu meer gestructureerd en heeft meer toegevoegde waarde. Pijler Beter Onderwijs
…betekent dat we de komende vier jaar zowel digitaal als fysiek onderwijs in kleinschalige voorzieningen aanbieden en we ons richten op verbinding in de wijk.
De eerste stappen zijn: • vervolg digitalisering; • verrijken leeromgeving - buitenonderwijs, meer mogelijkheden tot (beroeps-)certificeringen, betrekken van bedrijfsleven enzovoort; • vakdocenten uit het V(S)O geven les.
Over twee jaar zien we: • op planmatige wijze wordt gewerkt aan de motivatie, zelfdeterminatie en eigen verantwoordelijkheid van jongeren; • bestendiging van vorderingen zijn zichtbaar en navolgbaar in integraal portfolio.
Evaluatie
Voor maatschappelijke stages is er een begin gemaakt in het aangaan van een samenwerking met Amsta. Dit is echter stil komen te liggen vanwege personeelstekort bij Amsta. Volgend schooljaar gaan we opnieuw in gesprek om mogelijkheden te bekijken. We zijn gestart met het werken met een digitaal portfolio en dat is een succes. Hierbij blijven wij verschillende leertaken ontwikkelen en invullen. Verder zijn er een paar succesvolle bedrijfsbezoeken georganiseerd. Op het gebied van stages zijn er zowel beroepsvoorbereidende stages als oriënterende stages (pre-entree en entree) geweest. Dit is goed verlopen. Volgend schooljaar zal er gebruik gemaakt worden van het aanbod van Amsterdam Werkt. Hierbij denken we aan verschillende trainingen (heftruck, kassa, lassen etc.) waarbij er certificaten behaald kunnen worden. Er worden bij ons veel interne en externe activiteiten en workshops georganiseerd. Voorbeelden daarvan zijn: bezoek Amsterdamse bos, kinderboerderij, manege, weerbaarheidstraining, rap/spoken word, fashion design, fotografie, koken, visagie en museumbezoeken. Deze waren erg geslaagd.