OnderwijsPlus verzorgt het onderwijs voor jongeren die in kleinschalige woonvoorzieningen JeugdzorgPlus in de wijk verblijven. Dit doen wij op een externe onderwijslocatie, die is gevestigd op Altra College Zuidoost.
De samenstelling van de leerstof is maatwerk. Wij passen de leerstof zo veel mogelijk aan op de mogelijkheden van de leerling, waarbij we recht doen aan de kerndoelen of kerntaken van het onderwijs. Zo zorgen wij voor kwalitatief goed, gevarieerd en flexibel passend onderwijs, waarbij iedere jongere tot zijn recht komt. Ook de jongeren met specifieke onderwijsbehoeften.
Bij de samenstelling van de leergroepen houden wij rekening met de behoefte van jongeren aan een beschermde leeromgeving, het type onderwijs en het niveau waarop jongeren werken. De jongeren verblijven altijd zo kort mogelijk in JeugdzorgPlus en ons onderwijs is dan ook tijdelijk van aard. Samen met de stamscholen zorgen we ervoor dat we de jongeren gedurende hun traject de juiste begeleiding en ondersteuning bieden, zodat ze zo snel mogelijk weer terug kunnen naar het reguliere of speciaal voortgezet onderwijs (VSO), of een andere vervolgplek.
1.1 Inrichting school
Bij de samenstelling van de leergroepen houden wij rekening met de behoefte van jongeren aan een beschermde leeromgeving, het type onderwijs en het niveau waarop jongeren werken. Het onderwijsaanbod bij OnderwijsPlus is:
1. Meisjes-specifiek onderwijs
2. Onderbouw: leerjaar 1 en 2 (vmbo-b, vmbo-k en vmbo-t)
3. Bovenbouw: mavo (vmbo-t)
4. Mbo: voorbereiding mbo, Entree (mbo 1 / mbo 2)
5. Praktijkonderwijs
Als het voor een leerling lastig is om groepsgewijs onderwijs te volgen, dan wordt er gekeken naar een andere vorm van passend onderwijs, bijvoorbeeld door middel van een individueel rooster of het gebruik maken van de support. Wanneer een leerling op havo- of vwo-niveau functioneert, wordt er ook gekeken naar een intensief programma op maat in samenwerking met de school van herkomst en/of de school van de toekomst.
1.2 De leerlingen
De jongeren van OnderwijsPlus hebben net als andere jongeren capaciteiten en mogelijkheden. Zij zitten hier (tijdelijk) op school omdat hun gedrag, verzuim en moeilijkheden thuis of elders hen in de weg zit. Binnen OnderwijsPlus bouwen wij verder aan hun toekomst. Deze jongeren hebben net als anderen dromen en verwachtingen. OnderwijsPlus helpt jongeren met behulp van goed onderwijs, weer grip te krijgen op hun toekomstperspectief. Alleen met perspectief zien jongeren weer mogelijkheden, een toekomst en reële verwachtingen. Ons onderwijs komt tot stand in samenwerking met de jongeren: wij sturen met duidelijk, uitdagend en passend onderwijs op gedragsverandering. Zo komen jongeren beter tot leren, creëren ze zelfkennis en weten zij wat ze nodig hebben voor hun toekomstige vervolgopleiding, een baan of een combinatie daarvan. OnderwijsPlus biedt goed onderwijs, meer begeleiding, een duidelijke structuur en vooral: een nieuwe kans.
1.3 De docenten
Een speciale school vraagt om speciale medewerkers, die in staat zijn te werken met jongeren die hen voor uitdagingen stellen. Omgang met deze jongeren vraagt nog meer inzet en betrokkenheid dan onder reguliere omstandigheden. Het vraagt deskundigheid, expertise en up-to-date vakbekwaamheid, evenals een continu lerende houding, samenwerking en betrokkenheid. Speciale medewerkers zijn in staat om doelgericht onderwijs ook als middel in te zetten. Daardoor ontstaat bij jongeren een positieve gedragsverandering. Jongeren en medewerkers zorgen samen dat jongeren beter in staat zijn om onderwijs te volgen. Met elkaar zorgen we voor onderwijs op maat.
Wat heeft een jongere nodig? Aansluiten bij de behoefte van de jongere is belangrijk. Daarbij besteden medewerkers aandacht aan sociale, communicatieve, algemene (beroeps- en werknemers)vaardigheden en aan het omgaan met de gedragsproblemen van de jongere. Onze medewerkers en die van Levvel onderhouden het contact met ouders, scholen, stagebedrijven en andere instellingen. Dit zijn bijvoorbeeld de instellingen waar jongeren vandaan komen, waar ze naartoe gaan of waar ze op een andere manier mee te maken hebben. Om al deze taken goed te kunnen uitvoeren, leren onze medewerkers van elkaar en van anderen. Door al deze activiteiten kunnen we zeggen: onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam.
1.4 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
Het komende jaar richten wij ons op: Samen sterker
- Eén kind, één plan: de jongere staat centraal;
- Perspectief van leren en ontwikkelen is leidend in de behandeling;
- Expertise en samenwerking met andere scholen worden optimaal benut voor of tijdens een gesloten plaatsing;
- We gaan een externe onderwijslocatie vormgeven voor de Pinq-groepen.
Steeds specialistischer
- Docenten zijn coaches en werken ook outreachend;
- Ook in kleinschalige woonvoorzieningen past het integraal dagprogramma bij de individuele uitdagingen, vragen en behoeften van jongeren en het netwerk.
Steeds inclusiever
- Het aanbod is rijker en toegespitst op de onderwijsbehoeften, waardoor de betrokkenheid wordt verhoogd en een ononderbroken schoolontwikkeling is gewaarborgd.
Beter onderwijs
- Een stevig onderwijsaanbod op gebied van persoonsvorming, sociaal maatschappelijke competenties, sociale vaardigheid, burgerschap en zelfredzaamheid.
- Bestendiging van vorderingen zijn zichtbaar en navolgbaar in integraal portfolio.
- Het aanbieden van workshops en activiteiten met behulp van Nationaal Programma Onderwijs (NPO), op het gebied van sport, cultuur en samenwerkend leren en metacognitie.