Onze leerlingen kunnen op verschillende terreinen extra ondersteuning goed gebruiken. Daarom biedt Altra College Haarlemmermeer, meer nog dan andere scholen, begeleiding bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Als dat nodig is, ondersteunen we ook u en uw gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen.
3.1 Leerlingenbegeleiding
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt in de gaten dat de leerling de gestelde doelen haalt, signaleert wanneer dat in gevaar komt en evalueert regelmatig met de leerling en zijn ouders.
3.2 Schoolzorg
Altra College Haarlemmermeer zorgt dat iedere leerling die extra begeleiding krijgt, die hij nodig heeft. De school beschikt over een zorgteam dat bestaat uit een ondersteuningscoördinator, een schoolcoach, een ATOS-medewerker (Ambulante hulp Thuis en op School), RT-medewerker (Remedial Teacher) en een intern begeleider. De doorstroomcoördinator begeleidt leerlingen bij de uit- of doorstroom naar een passend vervolg. Dat kan arbeid, (regulier) onderwijs of een combinatie hiervan zijn. De mentor is de spil in de begeleiding. Hij signaleert en schakelt het zorgteam in als de leerling extra zorg nodig heeft.
De mentor signaleert of er extra begeleiding nodig is vanwege leerproblemen. De ondersteuningscoördinator onderzoekt of ondersteuning nodig is vanwege sociaal-emotionele problemen en gedrag. De ondersteuningscoördinator is ook verantwoordelijk voor de intake, doorstroom en uitstroom van de leerlingen.
Iedere leerling van Altra College Haarlemmermeer heeft samen met zijn ouders een intakegesprek met de ondersteuningscoördinator. De ondersteuningscoördinator schrijft het ontwikkelingsperspectief (OPP) voor de leerling. Hierin staat welke doelen we samen willen bereiken. Aan de hand van het OPP maakt de leerling zijn eigen ambitieplan, waaraan het hele jaar wordt gewerkt.
3.3 Positive behaviour support (PBS)
Altra college Haarlemmermeer werkt met SWPBS, dit staat voor school wide positive behaviour support (in het kort PBS). Het uitgangspunt is dat de leerlingen positief bekrachtigd worden wanneer zij voldoen aan de verwachtingen en regels die gelden op school. Vanuit de kernwaarden: vertrouwen, veiligheid en respect zijn gedragsverwachtingen geformuleerd binnen de school. U moet denken aan hele basale zaken zoals bijvoorbeeld: het op tijd komen op school. Hier kunnen leerlingen dan een beloning mee verdienen, het gedachtengoed is dat alles wat je aandacht geeft groeit. De focus ligt op het benadrukken van gewenst gedrag.
Meer informatie kunt u vinden op www.swpbs.nl en www.altrahorizononderwijs.nl
3.4 Extra ondersteuning
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich goed voelen, zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich verantwoordelijk gedragen. Hier kan een extra ondersteuning goed bij helpen. We bieden leerlingen en ouders extra hulp in de vorm van de volgende trainingen:
- Trainingen op het gebied van sociaal emotioneel leren Zoals sociale vaardigheidstraining, rots en watertraining en leren leren.
- Examentraining Deze training helpt als faalangst goede prestaties in de weg staat.
- Schoolcoach/ATOS medewerker Wanneer problemen thuis de schoolprestaties van het kind in de weg zitten, bieden we hulp aan het hele gezin.
Altra College Haarlemmermeer biedt speciale projecten op het gebied van voorlichting, zoals voorlichting van politie en justitie. Er is regelmatig overleg met de leerplichtambtenaar over leerlingen die (te vaak) te laat komen of afwezig zijn. Voor leerlingen die dreigen uit te vallen wegens agressie gerelateerde problemen, kunnen we hulp inzetten van De Waag, een hulpverlenende instantie voor jongeren.