5.1 Ouderbetrokkenheid
Wij willen u goed informeren over hoe de school georganiseerd is, wat u kunt verwachten van het onderwijs en hoe de zorg en het onderwijs op elkaar worden afgestemd. Openheid en vertrouwen zijn onmisbaar in het contact tussen u en de school om samen de ontwikkeling van uw kind te kunnen begeleiden. Het is dan ook van groot belang dat u achter de plaatsing van uw kind kunt staan, ondanks het feit dat de plaatsing niet altijd de vrije keuze van ouder en leerling is. Daarom vinden wij het belangrijk dat u actief betrokken wordt bij de ontwikkeling van uw kind op school en de aanpak die de school kiest. Wij stimuleren u tijdig bij ons aan te geven als er hierover een verschil van inzicht is. Dan zoeken we samen naar een oplossing.
We hebben vaste momenten in het jaar waarop we contact onderhouden:
- Als een leerling is aangemeld voor School2Care, nodigen wij u uit voor een intakegesprek.
- Drie keer per jaar houden we rapportgesprekken met ouders en leerling.
- Drie keer per jaar organiseren we een ouderbijeenkomst om uit te wisselen met ouders over onze manier van werken.
Goed contact met ouders of verzorgers is voor ons erg belangrijk. Als we de problemen goed willen aanpakken, hebben we elkaar immers hard nodig. Wij houden u zo goed mogelijk op de hoogte van wat er op school gebeurt en van de vorderingen die uw kind maakt. In het belang van uw kind werken we nauw samen met hulpverleners en voogden die bij de opvoeding betrokken zijn.
Ouders kunnen op verschillende manieren met de medewerkers van de school in contact komen om over hun kind te spreken:
- De coach houdt u wekelijks op de hoogte over de voortgang van uw kind. Door de intensieve relatie tussen coach en ouders is het ook van belang dat u vragen of verschil in zienswijze als eerste met de coach bespreekt.
- Mocht u toch met zorgen blijven zitten, dan kunt u contact opnemen met de directeur van School2Care Amsterdam: Abdelaziz Ouaouirst.
Bij het intakegesprek ontvangen de leerling en ouders het mobiele nummer van de coach. De coach en de directeur zijn ook te bereiken via het algemene telefoonnummer van School2Care Amsterdam: 020-7546150.
5.2 Medezeggenschapsraad
De medezeggenschapsraad (MR) is een zelfstandig orgaan voor inspraak bij een school en heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs. Zij denkt mee over de organisatie van de school, denk aan bijvoorbeeld de ontwikkelingen binnen de school, ouderparticipatie of de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.
De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.
iHUB Onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die met regelmaat met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHUB Onderwijs, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.
Voor informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.
De MR van onze school is te bereiken via Andrea Rickets: a.rickets@altra.nl.
5.3 Vrijwillige ouderbijdrage
School2Care vraagt geen vrijwillige bijdrage van ouders. Ouders hebben vaak al een bijdrage betaald op de school van herkomst.
5.4 Privacy
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te kunnen begeleiden en de administratie van de school te kunnen voeren, leggen we gegevens over en van leerlingen vast. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. We leggen alleen gegevens vast die noodzakelijk zijn voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.
In het privacyreglement is beschreven hoe de school omgaat met haar leerlinggegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Natuurlijk kunt u voor vragen ook terecht bij de directie van onze school. Toestemming
Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouder(s) met gezag of de voogd daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. U kunt die toestemming altijd weer intrekken. Informatieverstrekking aan gescheiden ouders
Beide ouders hebben ouderlijk gezag
Hebben u en uw (ex-)partner beiden het ouderlijk gezag over uw kind, dan heeft de school een actieve plicht om u beide dezelfde mondelinge en schriftelijke informatie te geven.
Wij stellen het op prijs als u beiden aanwezig bent bij de gesprekken op school. In overleg met de schooldirecteur kan daarvan worden afgeweken en kunnen individuele gesprekken plaatsvinden.
Ouder zonder ouderlijk gezag
Een ouder zonder gezag heeft recht op belangrijke informatie over het kind, zoals schoolprestaties, maar dit geldt alleen als het belang van het kind hiermee niet wordt geschaad. De ouder zonder gezag moet hier zelf om vragen. De school maakt vóór het verstrekken van informatie een afweging tussen het belang van de ouder(s) en dat van het kind.
Een ouder zonder gezag heeft geen recht op inzage in het dossier van zijn of haar kind. Recht op inzage leerlingdossier (in het leerlingvolgsysteem)
Voor iedere leerling wordt een leerlingdossier samengesteld. In het dossier worden persoons- en onderwijsgegevens vastgelegd zolang uw kind onderwijs bij ons volgt (denk hierbij aan het perspectiefplan en toets-scores). Ouders en leerlingen hebben recht op bijvoorbeeld inzage van bewaarde gegevens. Gezaghebbende ouders van leerlingen tot 16 jaar mogen een kopie opvragen van alle informatie. Vanaf 16 jaar liggen deze inzagerechten bij de leerling. De Inspectie van het Onderwijs heeft altijd toegang tot dossiers. Medewerkers van iHUB/Altra/Horizon die betrokken zijn bij het onderwijs (en de jeugdhulp) van uw kind hebben toegang tot het dossier en hebben een geheimhoudingsplicht.
Met vragen over het dossier of inzage kunt u zich melden bij de schooldirecteur. Binnen 4 weken moet de school u dan inzage geven. Geeft de school geen inzage? Dan krijgt u een brief met de reden van weigering. Als u deze weigering onterecht vindt, kunt u een klacht indienen. Zie hiervoor de klachtenregeling van iHUB Onderwijs.
De Verwijsindex
Op onze scholen wordt soms ook specialistische jeugdhulp geboden aan leerlingen. Wij registreren deze leerlingen in de Verwijsindex, een hulpmiddel om samen te werken. In de Verwijsindex worden alleen vermeld: de naam, geboortedatum, woonplaats, het geslacht van de jongere en de contactgegevens van de melder. Er staat dus geen inhoudelijke informatie in. Andere scholen of hulpverleners (bijvoorbeeld de huisarts) kunnen dit ook doen. Zo is in één oogopslag duidelijk of en welke hulpverleners bij de jongere betrokken zijn en of er binnen het gezin meerdere jongeren ondersteuning ontvangen. Zorg- of hulpverleners in de regio kunnen elkaar daarmee eenvoudig vinden om zo nodig de hulp af te stemmen. Dit noemen we een ‘match’. Maar voordat wij vervolgens met elkaar in gesprek gaan, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming. Hier vindt u de rechten en privacy rondom de Verwijsindex. Overstapdashboard
Volgens de Onderwijswet moeten wij goed in de gaten houden of leerlingen niet vroegtijdig school verlaten. Ook als ze onze school hebben verlaten, moeten we nagaan of ze echt aan de vervolgopleiding zijn begonnen. Zo voorkomen we dat leerlingen tussen wal en schip belanden. Het Overstapdashboard helpt ons daarbij. Hierin wisselen wij en de vervolgschool uit of de leerling inderdaad aan de vervolgopleiding is begonnen en dit volhoudt. Omdat we wettelijk verplicht zijn dit bij te houden, hoeven wij de ouders en de leerling hiervoor geen toestemming te vragen. Het Overstapdashboard voldoet aan de wetgeving betreffende Privacy- en Databeveiliging. Gebruik van devices
Op school beschikken we over devices waarmee de leerlingen digitaal te werk kunnen gaan. Deze devices worden uitsluitend voor schoolzaken gebruikt en met onze leerlingen bespreken we welk gedrag wij van hun verwachten als we met de devices aan het werk zijn. De school mag monitoren bij het vermoeden van misbruik van deze devices en onze leerlingen zijn hiervan op de hoogte.
Het is voor de medewerkers van de school mogelijk om op afstand mee te kijken met de activiteiten van de leerlingen op de devices. Het doel hiervan is het monitoren van rechtmatig gebruik en voor het geven van didactische instructies en ondersteuning. Hierbij is de leerling op de hoogte dat er wordt meegekeken.
De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. De school heeft met haar leveranciers afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen.
Als u hier vragen over heeft of over andere ICT- en media-gerelateerde zaken, dan kunt u contact opnemen met de school.