5.1 Tevredenheid
Altra College Zuidoost neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.
5.2 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen. En daar zijn we trots op!
5.3 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. Altra College Zuidoost heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Het volledige inspectierapport staat op de website van Altra College Zuidoost en de onderwijsinspectie.
5.4 Opbrengsten en analyse
Behaalde diploma’s schooljaar 2021–2022
Het slagingspercentage van onze leerlingen was in het afgelopen schooljaar (2021 - 2022) boven de norm: 79,17% voor MBO 1 en MBO 2 samen. Wij zijn zeer tevreden met de resultaten bij het MBO 2 examen, alle leerlingen zijn geslaagd, een resultaat ver boven de schoolnorm van 75%. Ten aanzien van de resultaten op MBO 1 niveau kan gesteld worden dat alle 14 leerlingen het theoretisch deel van het MBO 1 examen positief hebben afgerond, maar dat 5 leerlingen niet in staat zijn geweest om hun stage succesvol af te ronden. Uitstroombestemmingen (schooljaar 2021-2022) De uitstroom vanuit onze MBO 2 klas naar het reguliere MBO klas 3 of 4: 100% De uitstroom vanuit onze MBO 1 klas naar het reguliere MBO klas 2: 35,71% De uitstroom richting reguliere arbeid: 3,7% De uitstroom richting beschutte arbeid: 3,7% De interne doorstroom binnen onze school van MBO1 naar MBO2 klassen is 64,29%
Er zijn in het afgelopen schooljaar (2021-2022) in vergelijking tot het jaar daarvoor minder leerlingen uitgestroomd naar niveau 2 op het reguliere MBO. Ook de uitstroom richting arbeid is afgenomen. Het aantal MBO 1 leerlingen dat de stage niet binnen 1 schooljaar heeft kunnen afronden is in tegenstelling tot voorgaande jaren toegenomen (35,71%). Bij 4 leerlingen was dit te wijten aan een tekort aan arbeidsmarkt gerelateerde vaardigheden zoals: tijdig afbellen als je ziek en of te laat bent. Één leerling kon vanwege persoonlijke omstandigheden haar stage niet afronden. Uitstroom conform OPP (schooljaar 2021-2022) Aantal uitstroombestemmingen conform het gestelde perspectief uit het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP):
In totaal is 40,74% van de leerlingen uitgestroomd naar een bestemming dat onder of boven het in het OPP vastgestelde uitstroomperspectief lag. Dit is een resultaat dat niet beantwoordt aan de norm van de onderwijsinspectie, waarbij slechts 25% van de leerlingen mag uitstromen op een niveau dat afwijkt van het in het OPP vastgestelde uitstroomprofiel. Een groot deel van onze leerlingen is niet uitgestroomd volgens de verwachtingen zoals die na 6 weken verblijf op Altra, op basis van aanmeld dossier, intake en observatie, worden vastgesteld in het OPP. Dit is een omstandigheid die wij trachten voor te zijn door met het zorgteam en CvB de sociaal emotionele ontwikkelingen, leeropbrengsten van de leerlingen nauwlettend te volgen en in leerlingenbesprekingen het uitstroomperspectief een vast agenda onderdeel te laten zijn. Sociaal emotionele ontwikkeling – Zien!vo Het meetinstrument Zien!VO gebruiken wij om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotionele functioneren en leer-werkhouding van de leerlingen in beeld te brengen. Het instrument wordt tweemaal per jaar ingevuld door de mentor en leerling, maar er is ook de mogelijkheid ouders te vragen het in te vullen. De verschillende perspectieven worden geïnterpreteerd op leerling- en klassen- en schoolniveau. Op leerlingniveau wordt er gekeken of er opvallende resultaten zichtbaar zijn, waarna de mentor (eventueel in overleg met het zorgteam) zijn handelen daarop kan aanpassen. Daarnaast kunnen de resultaten gebruikt worden om inhoud te geven aan mentorgesprekken of het in te brengen tijdens een overleg met ouders en/of betrokken hulpverleners. Op klassenniveau worden de resultaten geanalyseerd om vervolgens een pedagogisch groepsplan op te stellen. Tijdens de groepsanalyse wordt er gekeken waar overeenkomende leerpunten van de leerlingen zichtbaar zijn en waar extra aandacht en ondersteuning aan gegeven mag worden. Op schoolniveau wordt er gekeken of de leerlingen voldoen aan de gestelde normen per uitstroomprofiel, welke vervolgens input geeft voor de besluitvorming van het sociaal-emotionele aanbod en de ondersteuning op de locatie.
Het leerklimaatonderzoek wordt jaarlijks afgenomen door de school. Dit cijfer op de veiligheidsbeleving komt uit schooljaar 2021-2022. De school is trots op het behaalde cijfer van 8,6. Het totale leerklimaat en veiligheidsbeleving op Altra College Zuidoost ervaren de leerlingen als zeer positief. De school wil dit cijfer behouden. De school is in het bezit van een veiligheidsplan opgesteld door het veiligheidsteam. Het veiligheidsplan is een werkdocument en zal onder invloed van diverse factoren, zoals nieuwe inzichten, actuele ontwikkelingen en afspraken, minimaal elk jaar worden herzien. Op deze manier blijft de school voortdurend werken aan verbetering van de sociale en fysieke veiligheid. Daarnaast zet de school PBS in als ondersteuning voor het pedagogisch fundament en maakt zij gebruik van het DIM model als vast lesmodel om het leerklimaat te bevorderen. Pijlers van het schoolpan