4.1 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten;
- zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn we trots op!
4.2 Tevredenheid
Altra College Waterland neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op. Daar werken we hard aan.
4.3 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. Altra College Waterland heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Het volledige inspectierapport staat op de website van de onderwijsinspectie.
4.4 Opbrengsten en analyse
1. Onderwijsresultaten (i.r.t. eigen schoolnorm)
In het schooljaar ‘21-22 zijn er 10 leerlingen opgegaan voor een mbo-1 diploma en al deze 10 leerlingen hebben het diploma behaald. De school is trots op een slagingspercentage van 100% voor het mbo-1.
Voor het vmbo-t diploma zijn alle 10 leerlingen die voor een volledig diploma zijn opgegaan geslaagd. Voor alleen de certificaten geldt een slagingspercentage van 80%. De school heeft voor de certificaten voor vmbo-t een norm van 80% gesteld zodat leerlingen kunnen ervaren hoe het is om een examen te maken en bepaalde angsten kunnen overwinnen.
Dit schooljaar zijn er voor de eerste keer vier leerlingen opgegaan voor een vmbo-basis diploma in symbiose met het Clusius College, nu VONK. Deze vier leerlingen zijn allemaal geslaagd en dus een score van 100%.
We hebben dit schooljaar voor het eerst de 3-vmbo-basis leerlingen alvast mee laten doen aan de staatsexamens om ervaring op te doen of om angsten te overwinnen. Hierbij is 66% van de certificaten behaald. De school streeft naar een score van 75% en is dus enigszins teleurgesteld in het resultaat. De norm van 75% wordt voor komend schooljaar opgeschroefd naar 80% omdat wij als school nu ook beter weten wat men te wachten staat tijdens de vmbo-bk examens. 2. Diplomaresultaten
3. Sociale en maatschappelijke competenties
Onze school vindt het belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen en in kaart te brengen. De sociaal-emotionele ontwikkelingen worden systematisch en cyclisch gevolgd met het leerlingvolgsysteem Zien!vo middels observatielijsten. Deze worden door leerlingen, ouders en docenten ingevuld. Zien!vo geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsbehoeften en helpt de docent om het gedrag van de leerling te begrijpen. De overzichten van Zien!vo worden samen met de gedragsspecialist, IB-er en leerling besproken en geven een belangrijk inzicht voor de leerlingbespreking en voor het opstellen van leerdoelen. De gegevens van Zien!vo kunnen ons ook op schoolniveau informatie geven zodat we ons aanbod kunnen aanpassen op wat onze doelgroep nodig heeft.
4. Uitstroombestemmingen
Analyse op de cijfers: Gezien de laatste cijfers ontstaat er een verstuiving van uitstroombestemmingen. Dit is zeker een positieve ontwikkeling aangezien leerlingen laten zien dat zij hun eigen interesses en behoeftes volgen en dat wij als school hierin kunnen ondersteunen. Doelstellingen die bij schoolaanvang zijn opgesteld worden veelvuldig opgevolgd. Onze uitstroom wordt tot aan de dag van afzwaaien volledig begeleid en geassisteerd. Ons grootste percentage uitstromers bevindt zich in de mbo. Onze vso-formatie heeft een uitstroom waarbij leerlingen wensen over te stappen naar een nog meer afgemeten studiestroming waarbij de hulpverleningsfactor intensief hoger is. Gebleken is dat deze uitstroom altijd een positief effect heeft op de desbetreffende leerlingen. De uitstroom naar het reguliere onderwijs is voor onze school geen onbekend fenomeen. Leerlingen die de wens hebben door te stromen naar regulier onderwijs worden hierin ter hand genomen, waarna door onze professionals wordt bekeken waar leerlingen aan moeten voldoen. Leerlingen kunnen dan bij ons het juiste traject volgen om de overstap naar regulier onderwijs mogelijk te maken. Uiteraard heeft ook onze school te maken met thuiszitters. Alvorens onze school een daadwerkelijke thuiszitter bevestigt, is er al heel wat ondernomen om de leerling een passende onderwijsvorm aan te bieden. Hetzij op onze school intern of extern elders. Trots zijn wij als school dat onze uitstromers met een goede basis de school verlaten. 5. Uitstroom t.o.v. OPP
Analyse op de cijfers: Op onze locatie stroomt het merendeel van de leerlingen uit naar het in het OPP vastgestelde uitstroomperspectief. Met andere woorden; de leerlingen stromen uit volgens de verwachting die is besproken met de leerling zelf en met ouders/verzorgers. Doelstellingen die in het OPP worden opgenomen geven aan waar leerlingen tezamen met hun docenten en eventuele overige begeleiders naartoe werken. Er is ook een respecterend percentage aan leerlingen die uitstromen naar een uitstroomperspectief dat hoger ligt dan in het OPP is vastgesteld. Deze leerlingen hebben door onze manier van lesgeven een grotere impuls gekregen waardoor ze (nog) beter zijn gaan presteren. Voor een aantal leerlingen is het afgesproken uitstroomperspectief (nog) niet bereikbaar. Deze leerlingen stromen uit via een lager onderwijsperspectief dan is vastgesteld in het OPP. Vaak gaat het hier om leerlingen die via een andere route (veelal via mbo-1) alsnog door gaan stromen naar de in het OPP vastgelegde bestemming (vaak mbo-2). Voor een enkeling is in goed overleg met de leerling zelf (en met ouders/verzorgers) gekozen voor een perspectiefwijziging (bijvoorbeeld naar dagbesteding of arbeid) omdat dit beter aansluit bij de onderwijsbehoefte van deze leerling. Al met al staat onze school voor een juist afgestemde ondersteuning en begeleiding van de leerling. 6. Veiligheidsbeleving
Het gevoel van veiligheid is enorm belangrijk. Wij als school zijn altijd waakzaam. Om de veiligheid te allen tijde te kunnen waarborgen worden er vele aspecten regelmatig getoetst. De belangrijkste testfactor is ons leerklimaatonderzoek. Leerlingen worden ieder jaar gevraagd mee te doen aan het onderzoek d.m.v. het beantwoorden van een aantal vragen. Vele leerlingen voelen zich bij ons op school ondersteund door de docent en geven aan de leeratmosfeer zeer prettig te vinden. Ook geven leerlingen aan een geborgen ambiance te ervaren. Onderdelen zoals verstorend gedrag en pesten komen weinig voor en vertonen lage scores. De school is zeer blij met het resultaat; een 8,1 is een mooi cijfer en is ruim boven de schoolnorm van 7,5.
7. Doelstellingen school
Flexibiliteit is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven. Als school moet je mee kunnen gaan in de ontwikkeling van de maatschappij en de wensen van de jongeren. Om deze wensen goed te kunnen bedienen maakt onze school een schoolplan. Hierin worden de schooldoelen vermeld en uitgewerkt. Op basis van uitkomstens van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen wij ons focussen. Ieder doel bestaat uit te behalen speerpunten. Om deze doelen te bereiken worden er projectteams opgezet zodat er successen worden behaald en de school blijvend in beweging is, conform het verwachtingspatroon van onze leerlingen.
Zoals als in het schoolplan staat vermeld, werken wij als school hard aan de 4 pijlers:
- Samen sterker
- Steeds inclusiever
- Steeds specialistischer
- Beter onderwijs
Samen sterker betekent dat we de samenwerking met reguliere vo-scholen gaan intensiveren. We zien dat we lessen en voorlichtingen door onze ketenpartners planmatig inzetten en dat we onze expertise delen met ketenpartners en vo-scholen. We werken goed samen met leerling, ouders en scholen, we doen het samen.
Steeds inclusiever betekent dat we ons inzetten voor meer kansengelijkheid voor onze leerlingen. We hebben drie verschillende profielen voor de bk-leerlijn met diplomagericht onderwijs. We stellen duidelijke doelen voor terugstroom naar regulier onderwijs.
Steeds specialistischer betekent dat we onze specialistische klas uitbreiden met expertise voor de doelgroep. We hebben een onderwijszorgarrangement voor de specialistische klas die we willen uitbreiden met een GZ-psycholoog. Daarnaast zetten we in op een verlengde onderbouw met een verbrede en gerichte aanpak op het wegwerken van achterstanden.
Beter onderwijs betekent dat we het OPP sturend laten zijn voor het onderwijs- en zorgaanbod in de school. Iedere leerling heeft zijn eigen OPP en heeft hierover driehoekgesprekken met zijn ouders en mentor. We meten en stellen normen voor de sociale en maatschappelijke competenties zodat leerlingen goed voorbereid zijn op de vervolgplek.