Altra College Bleichrodt bestaat sinds 10 november 2003. De school is genoemd naar de oprichtster: Jacqueline Bleichrodt. De school is gehuisvest op het AMC-terrein in Amsterdam Zuidoost. Altra doet er alles aan om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten. Als een leerling met een toelaatbaarheidsverklaring naar ons onderwijs is verwezen, zoeken we binnen Altra zo snel mogelijk naar een passend onderwijstraject.
Altra College Bleichrodt is een school voor leerlingen met mavo-, havo- en vwo-niveau, die zich in het regulier onderwijs niet goed kunnen handhaven. Vaak komt dit door een stoornis in het autistisch spectrum, maar soms ook door andere diepliggende oorzaken. Op de school werken medewerkers van Levvel (voorheen de Bascule), academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie en van Altra jeugd- en opvoedhulp. De leerlingen die ondersteuning nodig hebben, krijgen deze onder schooltijd in de vorm van begeleiding of behandeling. Daarnaast biedt Altra jeugd- en opvoedhulp trainingen aan die de vaardigheden van de leerlingen vergroten. Gezamenlijk stellen we een plan op om de leerling passende hulp en onderwijs te bieden.
Altra College Bleichrodt ziet als zijn kerntaak een goede mavo-, havo- en vwo-opleiding te bieden aan jonge mensen, die zelf actief bij het onderwijs en de school betrokken worden. Niet alleen goede hulp en onderwijs zijn belangrijk; ook de omgeving moet recht doen aan wat de leerlingen nodig hebben. Dat is volgens ons een omgeving die gekenmerkt wordt door veiligheid, ontwikkeling, maatwerk en plezier. In alle openheid en saamhorigheid willen wij met elkaar communiceren. Altra College Bleichrodt werkt met kleine klassen waarin de leerlingen zich prettig kunnen voelen.
Voor jongeren met extra ondersteuningsbehoeften bieden we verschillende onderwijs-, zorg- en ondersteuningsarrangementen binnen onze school.
Missie
Altra biedt hulp zowel thuis als op school; daar waar die nodig is en het beste werkt. We gaan uit van de eigen kracht van kinderen, ouders en leerkrachten. We hebben de onderwijs- en jeugdhulpexpertise met elkaar verbonden. Daardoor kunnen we vanuit één samenhangend plan zowel het kind, zijn of haar ouders als de leerkracht ondersteunen. Het is de missie van Altra College Bleichrodt ervoor te zorgen dat elke leerling zich met plezier kan ontwikkelen in een veilige omgeving waar passend onderwijs en ondersteuning geboden worden.
Visie op onderwijs
Het onderwijsaanbod op Bleichrodt is breed: we hebben onderwijs-, zorg- en ondersteuningsarrangementen, zodat alle leerlingen op basis van hun achtergrond, capaciteiten, ontwikkeling en interesses maximale kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Wij vinden dat iedere leerling op zijn of haar niveau uitgedaagd dient te worden, terwijl wij rekening houden met de extra uitdagingen waarmee onze leerlingen te maken hebben. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de leerling zich op meer vlakken ontwikkelt dan alleen onderwijs. Samen met de leerlingen investeren we tijd in het versterken van sociale en burgerschapsvaardigheden, zodat ook na een schoolcarrière op Altra College Bleichrodt de leerling verder kan in de maatschappij. Onze uitgangspunten zijn:
1. Wij zijn een oefenplaats voor democratische waarden en volwassenheid;
2. Wij bereiden leerlingen aan de hand van de drie doeldomeinen voor op vervolgonderwijs en deelname aan de samenleving;
3. Wij dagen leerlingen uit en hebben hoge verwachtingen;
4. Wij zijn een lerende organisatie, wat betekent dat medewerkers ook voortdurend in ontwikkeling zijn;
5. Wij gaan ervanuit dat leren plaatsvindt door interactie;
6. Wij gaan ervan uit dat wat geleerd wordt nu al betekenisvol is;
7. Wij zijn voortdurend op zoek naar verbinding met buitenschools leren.
School Wide Positive Behaviour Support - (SW)PBS
Op Bleichrodt werken we sinds het schooljaar 2022-2023 met de methodiek van (SW)PBS: School Wide Positive Behaviour Support, vaak afgekort als PBS. PBS is een schoolbrede aanpak om een veilig en positief schoolklimaat te creëren waarin elke leerling goed kan leren en gedragsproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen. De school zoekt daarom nauwe samenwerking met ouders. De eerste stap is het gezamenlijk formuleren van de waarden die wij als school belangrijk vinden. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de leerlingen dit actief aan. Leraren zorgen ervoor dat zij passend gedrag consequent positief benoemen. Hoewel de school en de leraren dit proces trekken, is de rol van de omgeving, ouders, jeugdzorg en gemeenten net zo belangrijk. Zodoende kan het positieve gedrag ook buiten de school groeien. Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten en Noorwegen heeft aangetoond dat School Wide Positive Behaviour Support positieve effecten heeft op de leerprestaties en het welbevinden van leerlingen:
- Leerlingen voelen zich veiliger en worden minder vaak slachtoffer van fysiek of verbaal geweld;
- Leerlingen gedragen zich sociaal vaardiger;
- Leerlingen vertonen minder probleemgedrag (en worden minder vaak de klas uitgestuurd);
- Leerlingen laten betere schoolprestaties zien door effectievere leertijd;
- Leerlingen voelen zich meer betrokken bij het leerproces.
PBS heeft ook een positief effect op leraren. Zij gaan met meer plezier naar hun werk, zijn minder vaak ziek en zien het sneller als er iets aan de hand is met een leerling. Dat heeft als gevolg dat leerlingen minder snel de les uit worden gestuurd en dat leraren beter in staat zijn om zorg op maat aan te bieden. Ook de samenwerking met ouders en jeugdzorg verbetert door de toepassing van PBS.
Meer informatie?
- Lees het onderzoek van het NJI over SWPBS en de effectiviteit van deze interventie (2014).
- Scholen die werken volgens de principes van SWPBS zijn verenigd in een netwerk, kijk op de website van het SWPBS Netwerk voor meer informatie en een overzicht van de aangesloten scholen.
- Lees het artikel PBS in de wijk; eerste ervaring in Rotterdam in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek (juli 2018).
- Of bekijk deze video.
1.1 Inrichting school
Het onderwijs van Altra College Bleichrodt is gebaseerd op de kerndoelen van het regulier onderwijs. De leerstof stemmen we zoveel mogelijk af op de mogelijkheden van de leerling.
We bieden het volgende onderwijs:
- Mavo / Maatwerkklas (vanaf het derde schooljaar)
- Havo
- Vwo
- Werkruimte
- Doorstroomklas
- Beter pASSendklas
1.2 De leerlingen
Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Toch hebben lastig gedrag, verzuim, problemen met leraren en medeleerlingen hen tot probleemleerling bestempeld: een leerling die door psychiatrische of gedragsproblemen niet (meer) op een reguliere school terecht kan. Maar wat is een probleemleerling? Onze leerlingen zijn, net als andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen van een mooie toekomst, die vast dreigt te lopen door tegenslag in het reguliere onderwijs.
Altra College Bleichrodt biedt begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling, en samen zetten we alles op alles om die mooie toekomst in zicht te houden. Bij ons op school zitten rond de 300 leerlingen verdeeld over de onder-, boven- en onderwijszorgbouw.
De leerlingen komen uit Amsterdam en omstreken. Wij streven ernaar dat leerlingen in de bovenbouw zelfstandig naar school toe komen met het openbaar vervoer of de fiets. Een aantal leerlingen is niet in staat zelfstandig te reizen en komt met aangepast leerlingenvervoer naar school.
1.3 De docenten
Een speciale school vraagt om speciale medewerkers. Wij werken met leerlingen die ons voor uitdagingen stellen. De leerlingen zijn door verschillende omstandigheden vastgelopen; op school, maar vaak ook thuis. Omgang met deze jongeren vraagt inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam. Het leren van elkaar staat binnen onze school centraal. Jaarlijks volgen we trainingen op gebied van psycho-educatie, met specifieke aandacht voor autisme, adhd/add, hoogbegaafdheid, borderline problematiek, angststoornissen, etc. Alle medewerkers van Altra College Bleichrodt zijn bovendien geschoold in de PBS-methodiek.
1.4 Ziektevervanging
Het kan natuurlijk voorkomen dat een docent ziek is. Wij kijken dan of er collega’s zijn die de les over kunnen nemen. Wij hebben een vaste invaller op school. Is er niemand beschikbaar? Dan verdelen we de leerlingen over de andere klassen. Bij lesuitval van drie of meer lesuren, laten we leerlingen niet naar school komen en bekijken we de mogelijkheid om hybride les te geven. Dit betekent dat de leraren die wel op school zijn, les geven via Google Classrooms aan de leerlingen die thuis zijn.
Bij langdurige ziekte en zwangerschapsverlof zoeken we een volwaardige vervanger. In het gespecialiseerd onderwijs stellen we extra eisen aan onze docenten. Ze moeten over zowel didactische als pedagogische kennis en vaardigheden beschikken. In deze krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om op korte termijn de juiste mensen te vinden. Soms is daarom een maatwerkoplossing nodig. Ervaring met het speciaal onderwijs, en kunnen omgaan met onze leerlingen en begrijpen wat elke leerling specifiek nodig heeft is voor ons daarbij één van de belangrijke voorwaarden.
1.5 De mentor
Elke klas heeft een eigen mentor, die verantwoordelijk is voor de mentorlessen, oudercontacten en leerling-gesprekken. De mentor is ook verantwoordelijk voor het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van de leerling. In dit plan staan de doelen die we met de leerling willen bereiken.
Naast lessen van de mentor hebben de leerlingen les van verschillende vakdocenten, in verschillende lokalen.
1.6 Studieplein
Links naast de ingang, tegenover de docentenkamer, bevindt zich het Studieplein. Op het Studieplein is altijd een pedagogisch begeleider én een didactische begeleider aanwezig. Leerlingen kunnen hier in tussenuren of bij lesuitval zelfstandig werken. Op het Studieplein zijn ook computers, literatuur en tijdschriften beschikbaar.
1.7 Pitstop
De Pitstop is een time-out voorziening. Leerlingen kunnen hiernaartoe worden gestuurd als het even niet lukt in de klas. Ook kunnen leerlingen ervoor kiezen om zelf even naar de Pitstop te gaan om weer rustig te worden. Uitgangspunt is dat de leerling kortdurend in de Pitstop (zoals de naam al zegt) verblijft. Terugkeer naar de les en de klas is steeds het streven.
Van zowel het verblijf op het Studieplein als in de Pitstop worden data bijgehouden, die we gebruiken voor verbetering van het schoolklimaat, interventies, regels en voor aanpassing van de pedagogische benadering.
1.8 Schoolreizen en kamp
In het eerste jaar gaan de leerlingen op kamp. Dit gaat om een driedaags kamp in Nederland. Het kamp vindt plaats in de eerste helft van het schooljaar. In de eindexamenklas wordt een eindexamenreis georganiseerd. Dit vindt plaats tussen het schriftelijke en mondelinge examen in. In de overige jaren worden excursies en eendaagse schoolreisjes georganiseerd. Aan alle excursies, kampen en schoolreisjes zijn geen kosten verbonden. We gaan ervanuit dat alle leerlingen meegaan op de excursies, schoolreisjes en kampen; deze activiteiten maken onderdeel uit van ons onderwijsaanbod. Vanzelfsprekend kunnen er uitzonderingssituaties bestaan, waardoor het niet mogelijk is om deel te nemen. We gaan ervanuit dat dit wordt besproken met de mentor van uw kind.
1.9 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, Steeds specialistischer, Steeds inclusiever en Beter onderwijs. Komend schooljaar richten wij ons op: Samen sterker
- Uitwisseling leerlingen en docenten regulier VO;
- Samenwerking tussen Altra College Bleichrodt en de reguliere VO-scholen Hyperion en Spinoza Lyceum.
Steeds specialistischer
- Kennis op orde, waaronder psycho-educatie;
- Andere vormen van onderwijs, zoals meer practica en meer excursies.
Steeds inclusiever
- Onze expertise ingezet op reguliere VO-scholen en vice versa;
- Aanbod voor thuiszitters.
Beter onderwijs
- Herkenbare lesopbouw;
- Meer aandacht voor executieve vaardigheden.
Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal
In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:
- De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
- Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
- Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogenere klassen.
Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit Altra College én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.