

1.1 Inrichting school
Onze school heeft kleine klassen en biedt veel individuele begeleiding. Hierdoor komen onze leerlingen beter tot hun recht. Naast en tijdens de lessen is er veel aandacht voor het gedrag, de studiehouding en sociale vaardigheden van de leerlingen.
Altra doet er alles aan om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten. Als een leerling met een toelaatbaarheidsverklaring naar ons onderwijs is verwezen, plaatsen we hem of haar zo snel mogelijk op een passende school. Het kan voorkomen dat op de school van keuze niet direct plaats is. Om geen kostbare tijd te verspillen en direct samen met de leerling aan de slag te kunnen gaan, kan deze terecht in de Instroomklas.
Wij hechten veel waarde aan goed contact met de ouders van de leerlingen. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken en horen het graag als er dingen thuis spelen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind op school.
Altra College Zuidoost biedt een veilige omgeving waar de leerling centraal staat. We bieden jongeren ondersteuning om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan. Hier werken wij én zij hard aan. Sommige leerlingen zitten maar kort bij ons op school en hebben tijdelijk extra ondersteuning nodig om weer terug te kunnen naar het regulier onderwijs. Andere leerlingen kunnen bij ons werken aan hun arbeidsvaardigheden, hun diploma mbo niveau 1 of 2 halen.
1.2 De leerlingen
Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Toch hebben lastig gedrag, verzuim, problemen met leraren en leerlingen hen tot probleemleerling bestempeld: een leerling die door psychiatrische of gedragsproblemen niet (meer) op een reguliere school terecht kan. Maar wat is een probleemleerling? Onze leerlingen zijn, net zoals alle andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen van een mooie toekomst, die vast dreigt te lopen omdat ze hun draai niet kunnen vinden in het reguliere onderwijs. Altra College Zuidoost biedt meer begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling en zetten samen alles op alles om die mooie toekomst in zicht te houden.
1.3 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
Komend jaar richten wij ons op: Samen sterker
- Intensievere samenwerkingen met andere locaties binnen Altra;
- Goede samenwerking tussen Altra College Zuidoost, regulier VO en MBO;
- Uitbouw samenwerking met SJSO.
Steeds specialistischer
- Werkt iedere leerkracht handelingsgericht;
- Is er voor iedere leerling een passend aanbod;
- Een sterke ontwikkeling van de verlengde brede onderbouw.
Steeds inclusiever
- Dat onze expertise wordt erkend en we een nadrukkelijke rol vervullen in het VO en MBO;
- Ondersteunen we reguliere partners bij het realiseren van passend onderwijs.
Beter onderwijs
- Uitgebreide samenwerkingen met het reguliere onderwijs;
- Verlengde (brede) onderbouw;
- Methodisch onderwijs ook op het gebied van de sociaal-emotionele vaardigheden.
Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal
In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:
- De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
- Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
- Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogenere klassen.
Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit Altra College én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.