Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen we ons altijd de volgende vragen:
- Zijn we op de juiste manier bezig?
- Wat kan er anders?
- Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
4.1 Tevredenheid
Altra College Zaanstreek neemt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op. Op basis van het onderzoek gaat het team aan de slag met de didactische aanpak van de lessen.
4.2 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en gaan ze met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet.
En daar zijn we trots op!
4.3 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. Altra College Zaanstreek heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Het volledige inspectierapport staat op de website van Altra College Zaanstreek en de onderwijsinspectie.
4.4 Opbrengst en analyse (schooljaar 2021-2022)
Behaalde diploma’s schooljaar 2021-2022
De school is tevreden met de trend die de leerlingen op het MBO1 niveau laten zien. De school scoort ver boven de norm. Er staat een stevig programma en er is een goede samenwerking met ROC TOP. We passen ons programma aan, aan de leerling, zonder daarbij de eindtermen uit het oog te verliezen. De school heeft in schooljaar 2021-2022 voor het eerst de mogelijkheid gehad om een leerling te laten uitstromen met een VSO-diploma. De school heeft een programma afgestemd op de mogelijkheden van de leerling. Daarnaast was dit het eerste jaar waarin een leerling opging voor een vmbo TL-diploma waardoor het voor de school en de leerling nog zoeken was naar de juiste vorm. In schooljaar 2022-2023 zijn er vakdocenten aangetrokken en zijn er meer leerlingen die de TL-route volgen, waardoor de verwachting is dat de resultaten van deze leerroutes verbeteren. De leerlingen hebben in schooljaar 2022-2023 meer geoefend met de examens en zijn door de bekwame vakdocenten beter voorbereid op het maken van examens. Dit geldt ook voor de basis/kader-route. De school is tevreden als de schoolnorm voor alle leerroutes in schooljaar 2022-2023 wordt behaald.
Behaalde certificaten schooljaar 2021-2022
Het tractorrijbewijs en brommercertificaat zijn certificaten die behaald kunnen worden door leerlingen in het VSO-AMG traject (arbeidsmarktgericht). De leerlingen van het VSO-AMG traject worden voorbereid op het krijgen en behouden van een baan. Hiervoor kan het behalen van deze certificaten belangrijk zijn. Hier is de school tevreden over. Voor zowel maatschappijleer als het profielwerkstuk scoort de school op 100% behaald.
Het niet behalen van bepaalde certificaten heeft te maken met een combinatie van factoren. Zo hebben het niet tot leren kunnen komen, een gebrek aan aanwezigheid en de covid-maatregelen een rol gespeeld. De school had in schooljaar 2021-2022 niet voldoende vakdocenten beschikbaar waardoor bepaalde vakken (Engels, biologie en aardrijkskunde) niet op inhoudelijk niveau konden worden overgebracht aan de leerlingen. Schooljaar 2022-2023 is dit veranderd waardoor de leerlingen nu wel vakinhoudelijk en op niveau les krijgen.
Met urgentie is de TL-route in schooljaar 2021-2022 gestart om de doelgroep van de regio beter te kunnen bedienen. De school heeft niet alle expertise in huis om alle vakken van topniveau te voorzien. De school is tevreden als de schoolnorm van 75% behaald is. De verwachting is dat deze norm dit schooljaar wel behaald wordt door alle verbeteringen die er in schooljaar 2022-2023 zijn doorgevoerd.
Resultaten voor sociaal-emotionele competenties op basis van Zien!vo schooljaar 2021-2022
Op Altra College Zaanstreek wordt gebruikt gemaakt van het signaleringsinstrument ZIEN!vo om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen te observeren. Er is in het schooljaar 2021-2022 voor het eerst gestart met de afname van ZIEN!vo en er wordt in het schooljaar 2022-2023 gewerkt om ZIEN!vo een vaste structuur te geven in het ondersteuningsaanbod van de school. Dit houdt in dat er in het schooljaar 2023-2024 vaste momenten zijn voor afname van ZIEN!vo en dat er ook een duidelijkere koppeling gemaakt zal worden met het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en ambitieplan van de leerlingen.
De school bekijkt na een schooljaar of 75% van de leerlingen hun eigen streefniveau op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren heeft behaald. In het schooljaar 2021-2022 is dit gelukt. De reden dat deze normen behaald zijn, is omdat de school aandacht heeft besteed aan het pedagogisch klimaat via workshops, cursussen en trainingen voor zowel collega’s als leerlingen. De school zet in op het vergroten van het eigenaarschap van de leerlingen doordat ze hun eigen ambitieplan schrijven. In het ambitieplan stellen leerlingen hun eigen toekomstbeeld op en bedenken aan de hand hiervan doelen voor de komende periode. De leerlingen presenteren tijdens de oudergesprekken 3 keer per jaar zelf deze ambitieplannen aan hun ouder(s)/verzorger(s).
Uitstroombestemmingen (schooljaar 2021-2022)
We zien dat het grootste deel van onze leerlingen uitstroomt naar MBO2. Dat is ook gewenst, want dat is ook wat leerlingen veelal als doel hebben wanneer ze bij ons binnenkomen. Zij behalen bij ons op school een MBO1-diploma. Wanneer dat niet haalbaar blijkt, gaat een deel toch nog naar arbeid. Deze leerlingen ronden het schooljaar af bij ons en verlaten de school met een VSO-diploma. Deze leerlingen zijn dan niet meer kwalificatieplichtig en mogen gaan werken. Samen vormen deze twee bestemmingen (totaal regulier en arbeid) 82,9% van de uitstroom, waar de school tevreden over is.
Naast de uitstroom arbeid en MBO2 is de verwachting dat de school in de nabije toekomst meer leerlingen zal laten uitstromen richting MBO3/4. Dit komt doordat de school is gestart met de vmbo-basis/kader-route en de leerlingen voor het eerst hun vmbo-basis/kader diploma kunnen behalen. Het vmbo-basis diploma geeft de leerling de mogelijkheid om in te stromen in MBO2 op het vervolgonderwijs en een vmbo-kader diploma geeft de leerling de mogelijkheid om in te stromen in MBO niveau 3 of niveau 4. Daarnaast kunnen de leerlingen sinds schooljaar 2021-2022 uitstromen met een TL-diploma welke recht geeft op instroom in niveau 4 van het MBO. De school heeft verschillende vakdocenten in dienst genomen om bovenstaande te realiseren.
Uitstroom conform ontwikkelingsperspectiefplan (schooljaar 2021-2022)
De school heeft als norm gesteld dat 75% van de leerlingen uitstromen conform het beoogde uitstroomperspectief uit het OPP (Ontwikkelingsperspectiefplan). In het schooljaar 2021-2022 heeft de school deze norm niet behaald. De wens van de schoolinspectie is dat de uitstroomperspectieven in de OPP’s niet meer worden aangepast na het tweede leerjaar. Echter is het met de late schoolwisselingen niet haalbaar om voor het eind van het tweede leerjaar een concrete inschatting te maken over de verwachte uitstroom. Daarnaast hebben externe factoren veel invloed op de schoolgang van leerlingen in het VSO waardoor school vaak geen invloed heeft op het al dan niet afmaken van het ingezette traject. Hier vallen schoolwisselingen ook onder.
De school wil graag dat meer leerlingen uitstromen conform het doel dat gesteld is in het OPP. Dit gaan we realiseren door, naast de standaard intake, drie keer per schooljaar een leerlingbespreking te houden om te evalueren of de leerling zich nog ontwikkelt conform verwachting (de leerlijn). Indien nodig kan de school extra ondersteuning inzetten om de uitstroombestemming te behalen. Het kan zijn dat blijkt dat een ander uitstroomperspectief meer passend is voor een leerling. In de Commissie van Begeleiding kan dan weloverwogen besloten worden op de uitstroombestemming aan te passen.
Veiligheidsbeleving (schooljaar 2021- 2022)
Om het leerklimaat en veiligheid in de klas te onderzoeken, maken wij gebruik van de Special Education School Climate Inventory (SECCI). Ook wel het Leerklimaatonderzoek genoemd. In schooljaar 2021-2022 heeft de school een 6,9 gescoord als rapportcijfer voor de veiligheid op school. Dit wil de school graag verbeteren.
In schooljaar 2022-2023 is daarom extra aandacht besteed aan het leerklimaat. De school bouwt samen met Centrum Pedagogisch Contact (CPC) aan een stevig pedagogisch fundament, zodat zowel de leerlingen als docenten precies weten wat er van hen wordt verwacht. Dit pedagogisch fundament wordt ondersteund door PBS (Positive Behavior Support). Daarnaast zet de school komend schooljaar in op het verzuimbeleid, het herzien van de onderwijs-ondersteuningsstructuur en op klassenmanagement middels een vast lesmodel.
De school heeft een veiligheidsteam aangesteld welke verantwoordelijk is voor de veiligheid in de klas én op school en zij stelt het veiligheidsbeleid op. Het veiligheidsbeleid is een werkdocument en zal onder invloed van diverse factoren, zoals nieuwe inzichten, actuele ontwikkelingen en afspraken, minimaal elk jaar worden herzien. Op deze manier blijft de school voortdurend werken aan verbetering van de sociale en fysieke veiligheid.
Strategische pijlers