
Altra College Zaanstreek is een kleine school, met kleine klassen en veel individuele begeleiding. Hierdoor komen onze leerlingen beter tot hun recht. Naast en tijdens de lessen is er veel aandacht voor het gedrag, de studiehouding en de sociale vaardigheden van de leerlingen.
Wij bieden Voortgezet Passend Onderwijs, met een duurzaam perspectief, voor leerlingen uit de regio Zaanstreek, voor leerlingen die niet terecht kunnen in het reguliere onderwijs. Dat betekent dat we het heel belangrijk vinden dat leerlingen een succesvol vervolg hebben als ze onze school verlaten. Een succesvol vervolg kan een mbo-opleiding zijn, een leerwerktraject, een passende arbeidsplek, terugkeer naar het reguliere VO of een andere plek waar de leerling op dat moment bij gebaat is. Wij hechten veel waarde aan goed contact met de ouders van onze leerlingen. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken en horen het graag als er dingen thuis spelen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind op school.
Altra College Zaanstreek biedt een veilige omgeving waar de leerling centraal staat. We bieden jongeren ondersteuning om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan. Hier werken we hard aan.
1.1 Inrichting school
Het onderwijs dat Altra College Zaanstreek biedt is hetzelfde als het regulier onderwijs. De leerstof wordt, waar nodig, aangepast aan de mogelijkheden van de leerling. Het onderwijsprogramma bestaat uit één van de volgende mogelijkheden:
- Onderbouw praktijkonderwijs/ AMG (Arbeidsmarktgerichte leerweg)
- Onderbouw vmbo basis/kader/tl
- Bovenbouw vmbo basis/kader profiel Zorg&Welzijn
- Bovenbouw vmbo-tl
- mbo 1 Entree-opleiding via ROC TOP
- AMG met certificaten of een (VSO-)diploma
- VSO+ waar onderwijs en externe zorg wordt gecombineerd
- Maatwerktrajecten (o.a. 1 op 1 onderwijs)

1.2 De leerlingen
Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Toch hebben lastig gedrag, verzuim, problemen met leraren en leerlingen hen tot probleemleerling bestempeld: een leerling die door psychiatrische of gedragsproblemen niet (meer) op een reguliere school terecht kan. Maar wat is een probleemleerling? Onze leerlingen zijn, net zoals alle andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen die vast dreigen te lopen, omdat ze hun draai niet kunnen vinden in het reguliere onderwijs. Altra College Zaanstreek biedt meer begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling en zetten samen alles op alles om die mooie toekomst in zicht te houden.
1.3 De docenten
Een speciale school vraagt om speciale medewerkers. Wij werken met leerlingen die ons voor uitdagingen stellen. Die door verschillende omstandigheden zijn vastgelopen; op school, maar vaak ook thuis en in de omgeving. Omgang met deze jongeren vraagt inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam.
1.4 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
We streven dit schooljaar naar:
- Gebruik maken van elkaars expertise en faciliteiten
- Uniforme werkwijze, maar maatwerk waar nodig om leerlingen in de Zaanstreek beter te bedienen
- Een verbeterde samenwerking met alle betrokken partners rondom een leerling
- Het team staat meer in zijn kracht
- Leerlijnen zijn zichtbaar in de school
- Alle programmaonderdelen zijn geïntegreerd in het huidige rooster
- Kleinere klassen
- Genoeg stagebedrijven die onze leerlingen stimuleren
- Docenten zijn goed op de hoogte van de voortgang van de leerlingen waardoor ze feilloos doorstromen
