Wij bouwen als school graag en met veel inzet aan de toekomst van onze leerlingen. Dat kunnen we natuurlijk niet alleen. De inzet van de leerlingen en niet te vergeten de ouders, is onmisbaar.
5.1 Ouderbetrokkenheid
Op Altra College Waterland vinden wij het contact met u belangrijk. Wat kunt u van ons verwachten op het gebied van onderwijs en ondersteuning? Om samen aan de ontwikkeling van de leerling te werken is openheid en vertrouwen nodig in het contact tussen u en school. Het is van groot belang dat u achter de plaatsing op Altra College Waterland staat, ondanks dat dit niet altijd een vrije keuze is. Wij betrekken u zoveel mogelijk bij de ontwikkeling van uw kind op school en bij de aanpak die de school kiest. Mocht u het ergens niet mee eens zijn, dan zoeken we samen naar een oplossing.
Contact opnemen met de school kan op de volgende manieren:
- De mentor is bereikbaar via het algemene nummer van de school (0299-666966) of via de mail (voorletter.achternaam@altra.nl). De mentor kan u niet altijd direct te woord staan, vooral niet onder lestijd. De boodschap wordt altijd doorgegeven en de mentor belt u zo spoedig mogelijk terug.
- Heeft u een uitgebreide vraag? Dan kunt u een afspraak maken met de mentor voor een gesprek op school.
- Heeft u vragen over bijvoorbeeld opvoeding of hulpverlening? Maak dan een afspraak met de zorgcoördinator.
5.2 SOMtoday
Wanneer moet mijn kind op school zijn? Heeft hij huiswerk? Wat voor cijfers haalt hij? Ouders én leerlingen kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden via SOMtoday; het digitale leerlingenplatform. SOMtoday is te benaderen via www.altrahorizononderwijs.nl.
5.3 Medezeggenschapsraad
De medezeggenschapsraad (MR) heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs, en denkt mee over de organisatie van de school en bijvoorbeeld de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.
De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.
iHUB onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die regelmatig met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHUB, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.
Voor meer informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. De MR van onze school is te bereiken via Manon van der Veen: manon.vanderveen@altra.nl.
5.4 Vrijwillige ouderbijdrage
Wij vragen ouder(s) en/of opvoeder(s) een vrijwillige bijdrage om extra activiteiten te bekostigen, zoals schoolreis, festiviteiten en vieringen. Voor dit schooljaar is de richtlijn voor de ouderbijdrage € 50,-. Kunt u dit bedrag niet missen of heeft u een ruimer budget? Wij zijn blij met elke vrijwillige bijdrage. U krijgt hierover aan het begin van het schooljaar een brief.
U kunt het bedrag overmaken op NL38RABO 0300 0238 63 t.n.v. Stichting iHUB Onderwijs, onder vermelding van ‘ouderbijdrage Altra College Waterland’ en de naam van uw zoon/dochter/pupil. Mocht u het geld liever contant willen betalen, dan kunt u dit doen bij de schooldirecteur.
De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage. Dit betekent dat leerlingen niet worden uitgesloten voor deelname aan de activiteiten als de bijdrage niet is voldaan.
5.5 Privacy
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te kunnen begeleiden en de administratie van de school te kunnen voeren, leggen we gegevens over en van leerlingen vast. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. We leggen alleen gegevens vast die noodzakelijk zijn voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.
In het privacyreglement is beschreven hoe de school omgaat met haar leerlinggegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Natuurlijk kunt u voor vragen ook terecht bij de directie van onze school. Toestemming
Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouder(s) met gezag of de voogd daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. U kunt die toestemming altijd weer intrekken. Informatieverstrekking aan gescheiden ouders
Beide ouders hebben ouderlijk gezag: Hebben u en uw (ex-)partner beiden het ouderlijk gezag over uw kind, dan heeft de school een actieve plicht om u beide dezelfde mondelinge en schriftelijke informatie te geven.
Wij stellen het op prijs als u beiden aanwezig bent bij de gesprekken op school. In overleg met de schooldirecteur kan daarvan worden afgeweken en kunnen individuele gesprekken plaatsvinden.
Ouder zonder ouderlijk gezag: Een ouder zonder gezag heeft recht op belangrijke informatie over het kind, zoals schoolprestaties, maar dit geldt alleen als het belang van het kind hiermee niet wordt geschaad. De ouder zonder gezag moet hier zelf om vragen. De school maakt vóór het verstrekken van informatie een afweging tussen het belang van de ouder(s) en dat van het kind.
Een ouder zonder gezag heeft geen recht op inzage in het dossier van zijn of haar kind. Recht op inzage leerlingdossier (in het leerlingvolgsysteem)
Voor iedere leerling wordt een leerlingdossier samengesteld. In het dossier worden persoons- en onderwijsgegevens vastgelegd zolang uw kind onderwijs bij ons volgt (denk hierbij aan het perspectiefplan en toets-scores). Ouders en leerlingen hebben recht op bijvoorbeeld inzage van bewaarde gegevens. Gezaghebbende ouders van leerlingen tot 16 jaar mogen een kopie opvragen van alle informatie. Vanaf 16 jaar liggen deze inzagerechten bij de leerling. De Inspectie van het Onderwijs heeft altijd toegang tot dossiers. Medewerkers van iHUB/Altra/Horizon die betrokken zijn bij het onderwijs (en de jeugdhulp) van uw kind hebben toegang tot het dossier en hebben een geheimhoudingsplicht.
Met vragen over het dossier of inzage kunt u zich melden bij de schooldirecteur. Binnen 4 weken moet de school u dan inzage geven. Geeft de school geen inzage? Dan krijgt u een brief met de reden van weigering. Als u deze weigering onterecht vindt, kunt u een klacht indienen. Zie hiervoor de klachtenregeling van iHUB Onderwijs. De Verwijsindex
Op onze scholen wordt soms ook specialistische jeugdhulp geboden aan leerlingen. Wij registreren deze leerlingen in de Verwijsindex, een hulpmiddel om samen te werken. In de Verwijsindex worden alleen vermeld: de naam, geboortedatum, woonplaats, het geslacht van de jongere en de contactgegevens van de melder. Er staat dus geen inhoudelijke informatie in. Andere scholen of hulpverleners (bijvoorbeeld de huisarts) kunnen dit ook doen. Zo is in één oogopslag duidelijk of en welke hulpverleners bij de jongere betrokken zijn en of er binnen het gezin meerdere jongeren ondersteuning ontvangen. Zorg- of hulpverleners in de regio kunnen elkaar daarmee eenvoudig vinden om zo nodig de hulp af te stemmen. Dit noemen we een ‘match’. Maar voordat wij vervolgens met elkaar in gesprek gaan, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming. Hier vindt u de rechten en privacy rondom de Verwijsindex. Overstapdashboard
Volgens de Onderwijswet moeten wij goed in de gaten houden of leerlingen niet vroegtijdig school verlaten. Ook als ze onze school hebben verlaten, moeten we nagaan of ze echt aan de vervolgopleiding zijn begonnen. Zo voorkomen we dat leerlingen tussen wal en schip belanden. Het Overstapdashboard helpt ons daarbij. Hierin wisselen wij en de vervolgschool uit of de leerling inderdaad aan de vervolgopleiding is begonnen en dit volhoudt. Omdat we wettelijk verplicht zijn dit bij te houden, hoeven wij de ouders en de leerling hiervoor geen toestemming te vragen. Het Overstapdashboard voldoet aan de wetgeving betreffende Privacy- en Databeveiliging.