Altra College Waterland is een school met kleine klassen en veel individuele begeleiding. Hierdoor komen onze leerlingen beter tot hun recht. Naast en tijdens de lessen is er veel aandacht voor het gedrag, de studiehouding en sociale vaardigheden van de leerlingen.
Altra doet er alles aan om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten. Als een leerling met een toelaatbaarheidsverklaring naar ons onderwijs is verwezen, plaatsen we hem of haar zo snel mogelijk op een passende school. Het kan voorkomen dat op de school van keuze niet direct plaats is. Om geen kostbare tijd te verspillen en direct samen met de leerling aan de slag te kunnen gaan, kan deze terecht in de Instroomklas. Altra College Waterland biedt een veilige omgeving waar de leerling centraal staat. We bieden jongeren ondersteuning om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan. Hier werken we hard aan. Sommige leerlingen zitten maar kort bij ons op school en hebben tijdelijk extra ondersteuning nodig om weer terug te kunnen naar het regulier onderwijs. Andere leerlingen behalen bij ons hun diploma.
1.1 Inrichting school
Het onderwijs dat Altra College Waterland biedt, is gebaseerd op de kerndoelen van het regulier onderwijs. De leerstof wordt, waar nodig, aangepast aan de mogelijkheden van de leerling. Het onderwijsprogramma bestaat uit één van de volgende mogelijkheden:
• 1e klas: basisvaardigheden vmbo-b/k, vmbo-t, havo
• 2e klas: basisvaardigheden vmbo-b/k, vmbo-t, havo
• 3e klas: vmbo-b/k, vmbo-t,
• 4e klas: vmbo-b/k, vmbo-t of MBO1/entreeklas of Arbeidstoeleiding
Ook hebben we een E-klas:
De E-klas is onze intensievere-specialistische klas. Speciaal voor die leerlingen die boven de extra ondersteuning die wij al bieden, meer begeleiding en onderwijs op maat nodig hebben. Het doel van de E-klas is dat kinderen onderwijs krijgen dat gericht is op het instroomprofiel dat past bij de capaciteit van de leerling. In de E-klas willen wij de leerlingen uitnodigen om weer naar school te komen, zodat ze voorbereid worden op een zelfstandige toekomst. Niet alleen de leerling ontvangt de beste onderwijszorg van ons, maar ook de rest van het gezin wordt betrokken bij onze E-klas specialiteit. Het fijne van de E-Klas is dat leerlingen succes ervaren en vandaaruit, in kleine stapjes, hun vertrouwen in zichzelf opbouwen. De E-Klas is dan ook een belangrijke klas. Sommige leerlingen stromen na een tijdje door naar een andere klas; ze krijgen hier alle tijd en ruimte voor. Tijd om zich te ontwikkelen en gelukkig te voelen. Dat is het allerbelangrijkste.
1.2 De leerlingen
Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Toch blijkt dat ze specifieke onderwijsbehoeften hebben die niet gerealiseerd kunnen worden in het reguliere onderwijs. Altra College Waterland biedt meer begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling en proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen zodat de ontwikkeling niet stagneert.
1.3 De ouders
Wij hechten veel waarde aan goed contact met de ouders van de leerlingen. Tevens houden wij u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken en horen het graag als er dingen thuis spelen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind op school. Uw eerste contactpersoon is de mentor van uw kind (zie ook Samen bouwen). Elke maand versturen wij een nieuwsbrief.
1.4 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, Steeds specialistischer, Steeds inclusiever en Beter onderwijs. Komend schooljaar richten wij ons op: Samen sterker
- We delen onze expertise met ketenpartners en VO-scholen;
- Gebundelde interne en externe expertise.
Steeds specialistischer
- Een onderwijs-zorgarrangement voor de E-klas;
- Verlengde onderbouw met verbrede en gerichte aanpak op wegwerken achterstanden.
Steeds inclusiever
- Drie verschillende profielen voor BK-traject;
- Goede samenwerking met reguliere scholen;
- Groei in de door- en uitstroom naar regulier onderwijs.
Beter onderwijs
- Meten en stellen van normen voor sociale en maatschappelijke competenties;
- Het OPP is sturend voor het onderwijs;
- Leerlingen gaan goed en voorbereid (socialisering & persoonsvorming) richting vervolgonderwijs.
Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal
In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:
- De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
- Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
- Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogenere klassen.
Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit Altra College én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.