8.1 Klachten
Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHUB onderwijs. Stap 1: Gesprek met medewerker Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken. Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hieronder in de schoolgids. Stap 3: Gesprek met schooldirecteur Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen. Stap 4: Gesprek met regiodirecteur Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nu.
Vermeld a.u.b. in uw klacht: * over welke school de klacht gaat * de periode van de klacht * over wie de klacht gaat * de inhoud van de klacht * wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen
De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen. Klachtenregeling Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHUB (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHUB Onderwijs zich heeft aangesloten.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG
T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur) E: info@gcbo.nl
Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHUB Onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.
8.2 Vertrouwenspersoon
Zijn er vertrouwelijke zaken waarover u of uw kind met iemand wil praten? Zowel leerlingen als ouders kunnen bij vertrouwenspersonen terecht voor advies; die kunnen u ook ondersteunen bij het opstellen, verwoorden en indienen van een klacht. De vertrouwenspersonen van Altra College Bleichrodt zijn:
Nicole Rosie n.rosie@altra.nl
Sharesca Victorina s.victorina@altra.nl
8.3 Aandachtsfunctionaris Huiselijk geweld en Kindermishandeling
Om het aantal slachtoffers van kindermishandeling en huiselijk geweld te verminderen is in 2013 de wet meldcode huiselijk geweld in werking getreden. In deze wet is vastgelegd dat elke organisatie en beroepskracht die met kinderen en ouders werkt, verplicht is om met een meldcode te werken.
Bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling is het belangrijk om signalen van geweld in een vroegtijdig stadium te signaleren. Daarnaast is het van belang te weten welke stappen gezet kunnen worden om het geweld te stoppen. De meldcode biedt houvast bij het zetten van de juiste stappen als er huiselijk geweld of kindermishandeling wordt gesignaleerd.
De Aandachtsfunctionaris Kindermishandeling heeft een adviserende rol richting de beleidsontwikkeling en een coördinerende rol bij de uitvoering van de stappen van de meldcode indien er een vermoeden is van kindermishandeling of huiselijk geweld.
8.4 Aandachtsfunctionaris Polarisatie en Radicalisering
Aandachtsfunctionaris Dion Selier (d.selier@altra.nl) is een professional uit ons team die zeer bekwaam is met het thema radicalisering en polarisatie. Dion fungeert als sparringpartner voor onze collega’s maar ook voor ouders en verzorgers bij vragen over of signalen van radicalisering en polarisatie. Tevens vervult hij een brugfunctie naar het Meld- en Adviespunt Radicalisering en het Strategisch Netwerk Radicalisering en Polarisatie. Hij heeft een signalerende, adviserende en coördinerende rol met betrekking tot beleid en uitvoering op dit gebied.