Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Door alle zaken rondom de zorg voor de leerlingen te beschrijven en vast te leggen, waarborgt Altra College Arkin de ingezette ontwikkelingen. We stellen ons kritisch op door onszelf de volgende vragen te stellen:
- Zijn we op de juiste manier bezig? Wat kan er anders? Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
- Hoe ervaren de ketenpartners onze samenwerking?
4.1 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend:
- Actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- Zoeken naar wat leerlingen wél kunnen. We geven leerlingen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan. En daar zijn we trots op!
4.2 Onderwijsinspectie
Altra College Arkin valt onder (wettelijk) toezicht van de onderwijsinspectie. Hiervoor maakt de inspectie gebruik van een toezichtkader. In schooljaar 2022-2023 is de inspectie bij ons op school geweest om een kwaliteitsonderzoek af te leggen. Het voorlopige oordeel van de inspectie was ‘zeer zwak’. Op dit moment zijn we nog in afwachting van het volledige onderzoeksrapport aan de hand waarvan we ons verbeterplan gaan opstellen. Zodra het inspectierapport definitief is, kun je dit terugvinden op www.onderwijsinspectie.nl.
4.3 Resultaten
Leiden alle inspanningen van leerling, ouders en school tot mooie resultaten? Halen de leerlingen meestal een diploma of startkwalificatie? Daar gaat het op school natuurlijk om! Leerlingen van Altra College Arkin stromen vaak door naar arbeid, mbo, hbo, universiteit of kiezen voor een tussenjaar. 1. Resultaten certificaten en diploma’s
Leerlingen kunnen opgaan voor hun diploma of voor het behalen van (meerdere) certificaten. Behaalde diploma's schooljaar 2021-2022
Van de 13 diplomakandidaten zijn er 11 geslaagd, wat ons totale slagingspercentage op 85% zet. Dit was vorig jaar 58% met het zelfde aantal kandidaten.
Dit schooljaar was er voor leerlingen de mogelijkheid deel te nemen aan de oefentoetsweken en de examentraining op de locatie Bleichrodt, waar de examens ook worden afgenomen. We hoopten hierdoor de stress bij leerlingen te verminderen met als doel dat leerlingen in ieder geval aanwezig zouden durven zijn op de dag van de echte examens en dat heeft positief gewerkt. We zijn trots op het resultaat! Behaalde certificaten schooljaar 2021-2022
Bij leerroutes havo en vwo lijken de resultaten sterk op die van voorgaande jaren, een uitkomst waar wij heel tevreden mee zijn.
Het aantal behaalde certificaten op het vmbo is beduidend lager dan het vorige schooljaar. Bij deze groep hadden wij dit jaar weinig leerlingen. Bovendien zaten in deze kleine groep meerdere leerlingen met zware problematiek en daarnaast een aantal diplomakandidaten die gokten op een onvoldoende in combinatie met de duimregeling van corona. 2. Uitstroom conform uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) schooljaar 2021-2022
De norm die wij binnen onze organisatie iHUB gesteld hebben is dat 75% van de leerlingen conform het OPP uitstroomt. De uitstroom conform OPP op onze school was 56% in schooljaar 2021-2022 en zelfs 40% in schooljaar 2020-2021. Bij 23% van de leerlingen was in schooljaar 2021-2022 onbekend op welk niveau zij zijn uitgestroomd. Hoe dat komt leggen wij hieronder uit.
De uitstroombestemming in het OPP wordt bepaald op basis van de mogelijkheden van de leerling plus een succesvolle behandeling. Het verloop van de behandeling besteden wij uit aan zorgpartner Arkin en wij hebben in beperkte mate invloed op dit proces. Bij een groot aantal van deze leerlingen loopt de behandeling niet zoals gewenst en gepland. Jongeren worden afgeschaald of doorverwezen. Als de behandeling niet aanslaat worden schooldoelen in de regel niet behaald. Een leerling komt dan niet aan op school of is niet in staat te werken aan schooldoelen. Ook is er dan geen ruimte om noodzakelijke sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren.
Als we kijken naar de uitstroom van leerlingen met een succesvolle behandeling komt de score van uitstroom conform het OPP uit op 74%. Daar zijn we tevreden mee. We houden er rekening mee dat, gezien de doelgroep jongeren op onze school, het percentage uitstroom conform OPP altijd gedrukt zal worden door bovenstaande redenen. 3. (V)so: Uitstroombestemmingen schooljaar 2021-2022
Als school stellen wij de norm dat 15% van onze leerlingen uitstroomt naar voortgezet onderwijs (vo). In schooljaar 2021-2022 is 13,3% van de leerlingen uitgestroomd naar vo. Voor leerlingen die doorstromen naar vervolgonderwijs stellen we een streefnorm van 10% voor mbo en 5% voor hbo/wo. Ook deze normen zijn gehaald. We zijn trots op deze resultaten! 4. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!vo (Prestatieanalyse)
Onze school vindt het belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt systematisch en cyclisch gevolgd met het leerlingvolgsysteem Zien!vo vragenlijsten. Dit instrument wordt ingezet om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en de leer-werkhouding van de leerling in beeld te brengen. Zien!vo ondersteunt in het proces van observeren, begrijpen en handelen. De scores worden gespecificeerd in ondersteuning op ‘Leren en Ontwikkelen’ en ‘Sociaal-emotionele ontwikkeling’. De scores op deze twee onderdelen geven de mate van ondersteuningsbehoefte aan. De minimale score is 1, dan is er zeer intensieve ondersteuning nodig. De maximale score is 4, wat leeftijdsadequaat inhoudt.
Schooljaar 2021-2022 is de Zien!vo lijst voor het eerst gebruikt. Omdat wij niet met klassen werken, maar alles op maat aanbieden, is ervoor gekozen om de Zien!vo vragenlijsten in te zetten op leerlingniveau. Door middel van de resultaten is gekeken of en welke individuele doelen gesteld kunnen worden. Hierbij werd rekening gehouden met het uitstroomperspectief van de leerling. Leerling en mentor hadden zo beter zicht op deze vaardigheden en het was een vast onderwerp in de leerling-mentor-gesprekken. We gaan onderzoeken of we de data volgend schooljaar breder kunnen analyseren dan op leerlingniveau. 5. Veiligheidsbeleving schooljaar 2021-2022
Bij Altra College Arkin is veiligheid en een gevoel van veiligheid een belangrijk onderdeel op school. Een groot deel van de doelgroep is in het verleden thuiszitter geweest, vaak speelden angsten hierin een rol. Zeker bij de start, proberen wij als team de nadruk te leggen op het veilig voelen hier op school, want wanneer een leerling zich veilig voelt, is die in staat om nieuwe dingen te leren.
Om de (sociale) veiligheid te meten is in schooljaar 2021-2022 een Leerklimaatonderzoek afgenomen. Alle scholen binnen iHUB Altra werken met dit instrument. Dit vervangt dan ook het onderzoek van B&T waar wij eerder mee werkten.
De leerlingen van Altra College Arkin ervaren het totale leerklimaat veel positiever t.o.v. de referentiegroep. Zoals in de tabel te zien geven leerlingen een rapportcijfer van 8,6 voor de veiligheid op school. We hebben de gestelde schoolnorm ruim behaald.
Ook op de andere schalen wordt het klimaat positiever ervaren t.o.v. de referentiegroep en leerlingen geven op alle gebieden ruimvoldoende tot goede rapportcijfers. Een mooi resultaat waar we trots op zijn. 6. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatie-specifieke deel van het schoolplan
In ons schoolplan 2021–2025 staan onze doelen die horen bij de vier pijlers van iHUB Onderwijs. We zijn nu halverwege het schoolplan en evalueren onze doelen als volgt: Pijler Samen Sterker
…betekent dat wij de komende vier jaar de verbinding tussen Altra en Arkin versterken.
“De eerste stappen zijn het opstellen van een gezamenlijk visiedocument en over twee jaar zien we dat er intensiever en effectiever wordt samengewerkt door Altra en Arkin.”
Evaluatie
Er wordt gewerkt aan het gezamenlijke visiedocument. Er zijn ontwikkelingen in de samenwerking te zien doordat de directies van Arkin en van Altra wekelijks overleggen over de dagelijkse gang van zaken en doordat behandelaren voortaan waar mogelijk aansluiten bij de evaluatiemomenten van school. Pijler Steeds Inclusiever
…betekent dat wij de komende vier jaar zorgen dat alle jongeren die bij Arkin lopen, voorzien worden van passend onderwijs.
“De eerste stappen zijn het opstellen van een gezamenlijk visiedocument en over twee jaar zien we dat alle cliënten van Arkin bij ons of onze zusterscholen binnen iHUB een plek vinden.”
Evaluatie
Er wordt gewerkt aan het gezamenlijke visiedocument en alle jongeren die bij Arkin in behandeling zijn en in het eindexamentraject zitten voor vmbo tl, havo of vwo vinden bij ons een plek.
Het blijkt erg moeilijk als kleine school met een klein team ook het examentraject op niveau vmbo basis of kader te bieden.
Er zou sprake van zijn dat ook jongere leerlingen op onze school of onze zusterscholen van Altra een plek zouden kunnen vinden maar die aanmeldingen zijn er niet geweest. Bovendien merken we dat we naast het bieden van de genoemde examentrajecten, niet ook volledige lessen aan kunnen bieden voor leerlingen in de onderbouw.
Onze zusterscholen lijken helaas niet voldoende ingericht op leerlingen met de problematiek en de specifieke ondersteuningsbehoefte zoals de jongeren bij Arkin, dus dat betekent dat wij het samenwerkingsverband vragen met ons mee te denken. Pijler Steeds Specialistischer
…betekent dat wij de komende vier jaar blijven investeren in de kwaliteit van ons team.
“De eerste stappen zijn het uitbouwen en compleet maken van onze formatie. Over twee jaar zien we dat docenten zich ontwikkelen; niet alleen inhoudelijk maar ook op zorggebied.”
Evaluatie
Ons team is compleet met de aanvullingen docenten voor Duits en Engels en een vaste groep docenten vanuit Studielokaal. Gezien de huidige krapte van docenten op de arbeidsmarkt was dat best lastig, dus daar zijn we blij mee. Nu het team stabiel is, kunnen we gaan werken aan de ontwikkeling van de docenten en daarmee het vergroten van onze onderwijskwaliteit. Pijler Beter Onderwijs
…betekent dat we de komende vier jaar ervoor zorgen dat onze leerlingen uitstromen naar een plek die bij ze past.
“De eerste stappen zijn het starten van het project uitstroombegeleiding voor een warme overdracht en het monitoren van leerlingen op vervolglocaties. Over twee jaar zien we dat de OPP’s een compleet beeld schetsen van een leerling en leidend zijn in het bepalen van het juiste traject.”
Evaluatie
Twee collega’s hebben het traject voor uitstroombegeleiding opgezet en Opendagen op onze school georganiseerd. Bij daadwerkelijke uitstroom gaat er, indien de leerling daar toestemming voor geeft, een docent mee naar de vervolgplek voor een warme overdracht.
Door een scheiding te maken in het OPP in een deel A en een operationeel deel B waarin de doelen voor de leerling concreet staan beschreven, is er een stap voorwaarts gemaakt in het concretiseren en inzetten van het ontwikkelingsperspectiefplan. Ook het doelgroepenmodel is nu opgenomen in ons ontwikkelingsperspectiefplan. Na evaluatie van het OPP met de leerling wordt indien nodig de lesstof aangepast en dit wordt vastgelegd in het aangepaste OPP. Zo ontstaan steeds beter passende perspectieven. Hierdoor wordt met de leerling eerder gesproken over de realiteit van het te behalen perspectief. Indien dit niet mogelijk lijkt door langzamere vorderingen in behandeling, wordt dit met de leerling besproken en wordt er over alternatieven nagedacht.