Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. School2Care stelt zichzelf kritisch op door de volgende vragen te stellen:
- Zijn we op de juiste manier bezig? Wat kan er anders? Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
4.1 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn we trots op!
4.2 Onderzoek leerklimaat
Een keer per jaar wordt het leerklimaatonderzoek uitgevoerd op school. Leerlingen vullen hiervoor digitaal een vragenlijst in, de Special Education Classroom Climate Inventory Revisited. Door het invullen van deze vragenlijst wordt in kaart gebracht hoe leerlingen bijvoorbeeld de veiligheid op school, de ondersteuning van de docent of de groepsdynamiek ervaren. De resultaten van het leerklimaatonderzoek worden omgezet in actiepunten om de kwaliteit te verbeteren.
4.3 Opbrengsten en analyse
1. Onderwijsresultaten (i.r.t. eigen schoolnorm) Vso: Diploma’s en/of certificaten per vak (schooljaar 2021-2022)
Ons slagingspercentage in schooljaar 2021-2022 is voor het MBO niveau-1 traject 100%, omdat we onze leerlingen een aantal voorwaarden hebben gesteld. Een van de voorwaarden om te mogen starten in het MBO, is een verplichte stageplek.
Wat de certificaten betreft zijn er 4 van de 12 certificaten behaald. Deze lage score komt volgens ons omdat het met name mis is gegaan op het mondelinge gedeelte. Hier moet een leesdossier voor worden gemaakt/gelezen. Dit is daarom opgenomen in het rooster zodat jongeren eerder starten met hun leesdossier. Daarnaast zijn er verwerkingsopdrachten opgesteld die jongeren moeten maken om in hun leesdossier te stoppen. 2. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!vo (Prestatieanalyse)
Op School2Care werken we met Zien!vo om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en de leer-werkhouding van leerlingen in beeld te kunnen brengen. We hebben geprobeerd om voor elke leerling Zien!vo in te vullen. Daarnaast is het ons gelukt om ook door een aantal leerlingen Zien!vo in te laten vullen.
Om op basis van data vanuit Zien!vo te kunnen analyseren willen wij de volgende stappen zetten:
- In de Commissie van Begeleiding zal met behulp van de intern begeleider, zorgcoördinator, gedragswetenschapper en Levvel gekeken worden naar normscores voor de verschillende uitstroommogelijkheden bij School2Care.
- Wanneer groepsanalyses of analyses op basis van een norm niet haalbaar blijken voor een locatie als School2Care, willen wij aankomend schooljaar in ieder geval de mogelijkheid creëren om individuele groei per leerling zichtbaar te kunnen maken en te analyseren. Hiervoor is het nodig dat zowel in de instroomfase als bij afronding van hun traject (of schooljaar) voor elke leerling Zien!vo wordt ingevuld. Op die manier kan de groei van een leerling zichtbaar worden gemaakt en geanalyseerd worden. 3. (V)so: Uitstroombestemmingen (schooljaar 2021-2022)
In schooljaar 2021-2022 is de grootste uitstroom naar het MBO geweest, namelijk acht leerlingen (73%). Twee leerlingen (18%) zijn richting het VSO uitgestroomd. Eén leerling is uitgestroomd naar anders en dan moet er gedacht worden aan een werktraject. 4. (V)so: Uitstroom t.o.v. OPP (schooljaar 2021-2022)
De norm op conform OPP uitstromen is niet behaald. Individueel gekeken lijkt dit te gaan om jongeren die hun MBO-traject niet hebben afgemaakt. Dit ging om verlengde trajecten waarbij bleek dat dit niet haalbaar was. Zij zijn doorgestroomd naar een ROC om alsnog hun Entreebewijs te behalen. Momenteel lijken deze twee leerlingen wel te voldoen aan het aanbod van hun huidige school. In beide gevallen zijn de strafrechtelijke kaders van jeugdreclassering strakker neergezet. Dit kan een externe motivator zijn geweest waardoor het nu wél lukt. 5. (V)so: Veiligheidsbeleving (schooljaar 2021- 2022)
Onder veiligheid op school vallen de volgende items: regels en normen, eigen fysieke veiligheid en fysieke veiligheid van anderen. Op de onderdelen eigen fysieke veiligheid en fysieke veiligheid van anderen wordt er in het leerklimaatonderzoek hoog gescoord. Ook valt het boven het gemiddelde van de referentiegroep. Echter op regels en normen komen we een stuk lager uit. Er komt voornamelijk uit naar voren dat de leerlingen zich niet altijd aan de regels houden. Ergens is dit een dubbel cijfer: goed om hierin samen met de leerlingen te kijken hoe we ze meer inzicht en begrip kunnen geven in de vastgestelde regels en normen. Echter is dit ook vaak de reden waarom leerlingen aangemeld worden bij ons en is dit vaak ook het probleemgedrag: je conformeren aan de regels en afspraken, je laten aanspreken etc. We zitten in ieder geval bovenop de regels en normen zodat ze bij ons kunnen oefenen, ter voorbereiding op de volgende school. 6. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatiespecifieke deel van het schoolplan
In ons schoolplan 2021 – 2025 staan onze doelen die horen bij de vier pijlers van iHUB Onderwijs. We zijn nu halverwege het schoolplan en evalueren onze doelen als volgt:
Pijler Samen Sterker
…betekent dat we de komende vier jaar onze naamsbekendheid binnen én buiten Amsterdam vergroten en dat we meer met andere scholen en instanties samenwerken.
“De eerste stappen zijn het verbeteren van de communicatie in- en extern, meer naamsbekendheid verwerven en meer samenwerken met andere Altra-locaties op het gebied van ‘de Gezonde School’.
Over twee jaar zien we: • dat de communicatie onderling is verbeterd en docenten zich prettig voelen op het werk en daarbuiten, onderling en met elkaar; • dat men weet waar wij voor staan en wat zij van ons kunnen verwachten wanneer wij bij een leerling betrokken zijn.”
Evaluatie
Wij hebben gezien dat de communicatie onderling sterk is verbeterd. Zo zien we dat de app-groep steeds beter wordt gelezen en kan de briefing dagelijks op tijd beginnen. De briefing is efficiënter zowel qua inhoud als qua tijd. Er is een positieve werksfeer, men weet elkaar te vinden.
De meeste ketenpartners kennen onze werkwijze en waar wij voor staan, toch is het goed om hier aandacht voor te houden, zeker als er nieuwe ketenpartners bij komen. Ons streven is om de naamsbekendheid onder jongeren te vergroten en er een positief beeld bij te scheppen. Pijler Steeds Inclusiever
…betekent dat we de komende vier jaar een belangrijke partner zijn in het afschalen van JeudzorgPlus en het passender maken van het regulier onderwijs.
“De eerste stappen zijn betere integratie van onderwijs en GGZ-hulpverlening, het aanbod passender maken, nazorg standaardiseren en het creëren van vaste stageplekken.
Over twee jaar zien we: • we ondersteunen regulier onderwijs (TOP+, pilot zusterschool); • we ondersteunen de woongroepen; • we raken betrokken in het voortraject.”
Evaluatie
Vanwege interne ontwikkelingen moeten we hier nog stappen in maken en hebben we om die reden, in combinatie met een nog steeds ontwikkelend team, gekozen om dit door te schuiven naar volgend jaar. De eerste stap is om voor een passend aanbod te zorgen voor al onze leerlingen. Pas wanneer wij ons eigen aanbod goed hebben neergezet, kunnen wij deze expertise meenemen naar en uitdragen aan externe partijen. Pijler Steeds Specialistischer
…betekent dat we de komende vier jaar iedere jongere kunnen ondersteunen zonder tekort te doen aan de specialiteit van de zorg.
“De eerste stappen zijn betere kennisoverdracht binnen het team over de leerlingen, maatwerk per individu met de mogelijkheid tot op- en afschalen en deskundigheidsbevordering van de coaches.
Over twee jaar zien we: • Levvel is in het voortraject betrokken voor de inschatting van de nodige zorg en de duur daarvan; • het zorgtraject is verdeeld in vijf fases (voortraject, instroom, intensieve fase, uitstroom, nazorg).”
Evaluatie
Het is deels gelukt om bovengenoemde stappen te zetten: Levvel kijkt vanaf het moment van aanmelding mee bij de dossier-analyse, waardoor zij met hun expertise eventuele knelpunten kunnen benoemen waar bij de start direct op ingespeeld kan worden. Dit doel is wel behaald en wordt als zeer waardevol ervaren. Vaak is er al hulpverlening betrokken waarmee de samenwerking wordt opgezocht om tot een passende aanpak voor de leerling te komen. Mocht er nog geen hulpverlening betrokken zijn, kan de Levvel-poli hier een rol in vervullen, afhankelijk van de hulpvraag en verwachte hulpduur.
Om het tweede doel te behalen is het team opgeleid door middel van structurele deskundigheidsbevordering. Daarnaast zijn er voortaan vaste overlegmomenten waarin kennisoverdracht over de leerlingen plaatsvindt en de roosters worden op- en afgeschaald op behoefte van de individuele leerling. De fasering van het zorgtraject in vijf fases volgt nog. Pijler Beter Onderwijs
…betekent dat we de komende vier jaar met elkaar onze visie helder weergeven en vanuit deze gedragen visie ons onderwijs vormgeven. Er komt plaatsbekostiging en er is een team met goed opgeleid personeel. De leerlingen krijgen passend onderwijs, afgestemd op hun didactische en sociaal-emotionele mogelijkheden, gegeven door docenten die didactisch en pedagogisch onderlegd zijn.
“De eerste stappen zijn binding van personeel, de visie op onderwijs evalueren en aanpassen en deze visie toepassen in de praktijk.
Over twee jaar zien we: • de leerlingen volgen het onderwijs dat past bij hun uitstroomprofiel; • het OPP is leidend; • de school van herkomst blijft verantwoordelijk; • leerlingen hebben regie over hun leerproces; • leerlingen volgen onderwijs op maat, adaptief en ook digitaal; • er is projectonderwijs; • Zien!vo is geïntegreerd; • er is een uitstroomklas voor aansluiting op vervolgonderwijs.”
Evaluatie
Van de bovenstaande doelen zijn er twee doelen behaald. Leerlingen volgen onderwijs dat past bij hun uitstroomprofiel en leerlingen volgen onderwijs op maat, adaptief en digitaal. Aan de hand van de resultaten van de drempeltoets die in de instroomfase wordt gemaakt, wordt het uitstroomprofiel vastgesteld. Met het vastgestelde uitstroomprofiel werken leerlingen aan de door hun zelf opgestelde doelen in hun OPP. Verder krijgen leerlingen onderwijs op maat voor de kernvakken. Hiervoor worden Numo en Studiemeter, maar ook verschillende methodes op hun onderwijsbehoefte ingezet.
Op de andere punten zijn er wel stappen gezet, maar daar is nog voldoende in te behalen. We hebben bijvoorbeeld wel al een start gemaakt met Zien!vo, maar zoeken nog naar een passende manier van analyseren voor een plek als School2Care.
4.4 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. School2Care heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Het volledige inspectierapport staat op de website van de onderwijsinspectie.