Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van jongeren. Het Purmer College stelt zichzelf kritisch op door de volgende vragen te stellen:
- Zijn wij op de juiste manier bezig? Wat kan er anders? Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en jongeren de kwaliteit van onderwijs en zorg?
4.1 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor jongeren en cliënten.
- zoeken naar wat jongeren en cliënten wél kunnen. Wij geven jongeren het vertrouwen om het beste uit zichzelf te halen. Wij bereiden jongeren voor om positief te participeren in de maatschappij en om met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn wij trots op!
4.2 Onderzoek leer-leef-werkklimaat
Het Purmer College wil graag weten of onze aanpak goed werkt en voor wie het werkt. Zo blijven wij verbeteren. Hiervoor gebruiken wij anonieme dossiergegevens, vragen wij jongeren en hun ouders om een aantal keer vragenlijsten in te vullen en benaderen wij de jongeren een half jaar ná het Purmer College voor een gesprek. Zo hopen wij van hen te horen wat ze aan ons hebben gehad en hoe wij onze aanpak kunnen verbeteren. Tijdens de intake wordt aan de jongeren en hun ouders toestemming gevraagd voor deelname aan het onderzoek. Alle gegevens worden anoniem verwerkt, en zijn dus niet herleidbaar tot hen als persoon.
4.3 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2021-2022)
1. Onderwijsresultaten (i.r.t. eigen schoolnorm) Onze school is in schooljaar 2021-2022 gestart met een pilot in de samenwerking met SBB. Via deze Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) kunnen jongeren die dit aankunnen opgaan voor een erkend beroepscertificaat voor bijvoorbeeld de transportsector of horeca. De positieve uitkomst van de pilot heeft ertoe geleid dat wij dit als vast onderdeel van onze externe stages willen laten plaatsvinden. Op deze wijze hebben alle jongeren die extern stage lopen een bewijsstuk van hun opgedane vaardigheden.
2. Uitstroom conform uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van schooljaar 2021-2022
In het schooljaar 21/22 zijn in totaal 29 leerlingen uitgestroomd. Uit de prestatie analyse kwam naar voren dat 65% van de jongeren (19 leerlingen) op perspectief is uitgestroomd. 4 jongeren zijn onder perspectief uitgestroomd, 2 jongeren zijn boven OPP uitgestroomd. Wij hebben onze norm gesteld op 75% en zijn daardoor niet volledig tevreden met het resultaat.
3. (v)so: Uitstroombestemmingen (schooljaar 2021-2022)
Tijdens de coronacrisis was uitstroom en doorstroom ingewikkeld. Bij het aflopen van de crisis merkten wij direct het verschil en stroomden vele leerlingen ineens uit. Wij zijn zeer verheugd dat deze doorstoom, in het bijzonder naar arbeid, weer goed mogelijk is. Bij de jongeren die onder ‘anders’ geregistreerd zijn gaat het om jongeren die zich aan het systeem onttrokken hebben of gesloten zijn gegaan (bijvoorbeeld JJI). Helaas zijn wij dit schooljaar ook een leerling verloren wegens overlijden.
4. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!vo (Prestatieanalyse) Onze school vindt het belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen. Wij hebben onderzocht of de sociaal emotionele ontwikkeling systematisch en cyclisch kan worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem ‘Zien!vo' middels observatielijsten. We hebben moeten constateren dat dit instrument niet passend is voor onze school. Onze school ziet de executieve functies als belangrijk onderdeel van sociaal-emotionele en maatschappelijke competenties. Executieve functies zijn regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Ze kunnen als het ware worden gezien als de 'dirigent' van de cognitieve vaardigheden. Daarom zijn we lesmateriaal gaan ontwikkelen, passend bij de jongeren op onze school. We zullen ook de vaardigheden van de jongeren in kaart brengen met als doel dat de jongere bij uitstroom zicht heeft op de competenties die hij/zij beheerst en bij welke hij/zij (blijvend) ondersteuning nodig heeft.
5. (v)so: Veiligheidsbeleving (schooljaar 2021- 2022)
Bij het Purmer College is veiligheid een belangrijk punt van aandacht. Wij streven er naar dat de veiligheidsbeleving van jongeren en medewerkers ruim voldoende is en dus gewaardeerd wordt met minimaal een 7,5. Om de (sociale) veiligheid te meten is schooljaar 2021-2022 een Leerklimaatonderzoek afgenomen. Uit het onderzoek is gebleken dat wij een 7,8 krijgen. Dat is hoger dan de door ons gestelde norm (7,5). Het is fijn te merken dat de jongeren zich voldoende veilig voelen en dat onze methodiek en interventies leiden tot het gewenste resultaat.
6. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatie-specifieke deel van het schoolplan Samen sterker … betekent dat wij de komende vier jaar werken aan onze eigen directe omgeving en aan het onderwijs- en zorgsysteem als geheel.
“De eerste stappen zijn:
- trots op wat we kunnen en al bereikt hebben en dit uitdragen;
- binnen één jaar kunnen de coaches de jongeren en elkaar aanspreken op gewenst gedrag zodat er een veilig leef- en leerklimaat heerst.
Over twee jaar zien we:
- een samenwerking met bedrijven en zorgpartners die op dezelfde manier kijken naar onze jongeren, zodat wij samen een kansrijke vervolgplek kunnen realiseren.”
Evaluatie Wij hebben een goede samenwerking ontwikkeld met de gemeente op het gebied van uitstroom naar arbeid. Wij blijven samen kijken hoe wij het beste kunnen halen uit deze samenwerking voor de jongeren.
Steeds inclusiever …betekent voor het Purmer College de komende vier jaar dat wij ons gaan richten op inclusiviteit in het bedrijfsleven.
“De eerste stappen zijn:
- een kennismaking met de bedrijven in de buurt om zo een eerste opzet tot samenwerking te realiseren.
Over twee jaar zien we:
- dat het PC een actieve rol heeft in de overdracht én nazorg bij uitstroom.”
Evaluatie Coaches bieden tot minimaal 6 maanden na uitstroom nazorg. Tijdens het traject op het Purmer College zoeken wij actief naar een JIM (jouw ingebrachte mentor) die vanuit de privésfeer ondersteuning biedt aan de jongere.
Steeds specialistischer …betekent voor het Purmer College de komende vier jaar dat wij onze eigen expertise gaan vergroten, zodat wij deze met anderen kunnen delen.
“De eerste stappen zijn:
- stagecoördinator faciliteren in bouwen netwerk;
- bredere, passende invulling avondprogramma;
- vergroten zorgaanbod op de locatie.
Over twee jaar zien we:
- een verruimd onderwijsaanbod d.m.v. integrale samenwerking met externe organisaties.”
Evaluatie Wij hebben ons op het Purmer College in de afgelopen twee jaar gespecialiseerd in arbeidstoeleiding en blijven ons ontwikkelen hierin. Dit proces heeft vertraging opgelopen vanwege de toen heersende coronamaatregelen. Alles wat wij intern hebben kunnen oppakken hebben wij wel weten te realiseren. Wij hebben daardoor inmiddels twee stagecoördinatoren. Een voor acquisitie en een voor de interne administratie en borging. Onze samenwerking met de gemeente is versterkt waardoor wij een breder aanbod hebben van externe stageplekken voor onze leerlingen.
Beter Onderwijs …betekent voor het Purmer College de komende vier jaar dat wij het praktijkaanbod gaan uitbreiden en sterker sturen op de arbeidsfitheid van de jongeren.
“De eerste stappen zijn:
- gerichter en beter passend onderwijs aanbieden;
- sector gebonden lessen aanbieden;
- de praktijklessen & bijbehorende certificaten correct uitvoeren.
Over twee jaar zien we:
- een breder aanbod in praktijkvakken fiets- en autotechniek, loodgieter, schilder;
- samenwerking met ROC voor extra praktijkvakken en stagemogelijkheden.”
Evaluatie Hoewel wij graag een grotere diversiteit aan praktijkvakken hadden willen bieden is dit tot op heden niet gelukt vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Wij bieden nu horeca en sport & bewegen. Wij hopen spoedig intern weer techniek aan te kunnen bieden. Het is wel gelukt om een passend certificeringssysteem op te zetten in samenwerking met het SBB. Wij gaan ons specialiseren in AMG (arbeidsmarktgericht) onderwijs omdat wij zien dat onze kracht daar ligt en dat dit in lijn ligt met de behoefte vanuit de gemeente.
4.4 Onderwijsinspectie
Het Purmer College valt onder (wettelijk) toezicht van de onderwijsinspectie. Hiervoor maakt de inspectie gebruik van een toezichtkader.
In schooljaar 2022-2023 is de inspectie bij ons op school geweest om een kwaliteitsonderzoek af te leggen. Het oordeel van de inspectie was ‘zeer zwak’. De inspectie geeft als verbeterpunten het volgende aan:
- Het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) biedt onvoldoende houvast voor de docenten/coaches om hun lesaanbod en aanpak goed op de leerling af te stemmen. Er staat niet duidelijk omschreven welke doelen een leerling moet behalen om uit te kunnen stromen naar de beoogde vervolgplek.
- Ten tweede lukt het niet alle docenten/coaches om onderwijs te geven zoals de school dat verwacht. Dit betekent dat bijvoorbeeld de uitleg onvoldoende is, de opbouw van de les beter moet of leraren onvoldoende afstemmen op de onderwijsbehoefte van leerlingen.
- Tot slot laat de school wel zien dat een groot deel van de leerlingen uitstroomt naar de beoogde plek, maar niet dat met de leerlingen ook de resultaten zijn behaald die hierbij passen.
De inspectie geeft aan dat zij tevreden is met:
- De school slaagt erin om leerlingen een veilige leeromgeving te bieden waarin zij worden uitgenodigd om weer tot leren te komen.
- Een groot deel van de leerlingen van het Purmer College is langere tijd niet naar school geweest en had geen perspectief. Het lukt de school om deze leerlingen een integraal programma te bieden en perspectief op bijvoorbeeld arbeid.
- Het schoolteam is betrokken en heeft een gedeelde kijk op wat belangrijk is om de leerlingen weer perspectief te gaan bieden. Het schoolklimaat is uitnodigend en erop gericht om leerlingen steeds weer kansen te bieden.
- De school heeft goed zicht op welke verbeteringen noodzakelijk zijn en werkt hier planmatig aan.
Het volledige inspectierapport is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.
De school heeft twee jaar de tijd om de verbeterpunten aan te pakken. De Onderwijsinspectie zal regelmatig gesprekken voeren met de school om de vorderingen te bespreken. Na 1 jaar en na 2 jaar zal de Onderwijsinspectie een herstelonderzoek uitvoeren.