Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van onze leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen we ons altijd de volgende vragen:
- Zijn we op de juiste manier bezig?
- Wat kan er anders?
- Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
4.1 Tevredenheid
Altra College Haarlemmermeer neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.
De uitkomsten van vorig schooljaar laten zien dat leerlingen: zich veilig voelen op school, zich ondersteund voelen door mentor en docent en zich goed voelen in de klas in omgang met klasgenoten. Het voorkomen van pesten, meer uitdaging in de lessen en het samenwerken in de les, zijn aandachtspunten. Daar werken we hard aan.
4.2 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en kunnen ze met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet gaan.
En daar zijn we trots op!
4.3 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. Altra College Haarlemmermeer voldoet op dit moment aan de eisen van een basisarrangement.
4.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2021-2022)
Behaalde diploma’s en certificaten (schooljaar 2021-2022)
Aantal certificaten TL:16 Aantal certificaten BB:6 Aantal certificaten KB:20 In het schooljaar 2021-2022 zijn er meer volledige diploma’s behaald dan ooit tevoren: 23 diploma’s! Naast het vmbo-t diploma (mavo), hebben we voor het 2e jaar diploma’s kunnen uitgeven voor vmbo-b en vmbo-k, dit is een nieuw onderwijsniveau dat wij aanbieden in samenwerking met Het Herbert Vissers College. Het aantal mbo-1 diploma’s groeit ook ieder jaar, dit diploma traject kunnen wij aanbieden dankzij de samenwerking met Roc Top. In een enkel geval slaagt een 3 mavoleerling ervoor om in 1 jaar zijn/haar diploma te behalen, dit jaar is dit door 1 leerling gelukt. Hierdoor staat het slagingspercentage op 200%.
Naast de volledige diploma’s zijn er 35 certificaten behaald. Deze certificaten zijn behaald door 3e jaars leerlingen, die het schooljaar erop de resterende certificaten behalen en daarmee een volledig diploma samenstellen.
Uitstroombestemmingen (schooljaar 2021-2022)
In het schooljaar 2021-2022 zijn totaal 43 leerlingen uitgestroomd. Een aantal leerlingen zijn tussentijds doorgestroomd naar regulier vo, maar de meeste leerlingen hebben de school verlaten na het behalen van een diploma, of een aantal certificaten. De uitstroom wordt gecoördineerd door de doorstroom coördinator: een teamlid die samen met de leerling/ouders/mentor het proces van uitstroom begeleidt. De doorstroom coördinator coördineert ook tussentijdse doorstroom naar het regulier vo, wij gebruiken het succesplan hiervoor. In het succesplan wordt vastgelegd wat de leerling nodig heeft om succesvol te kunnen overstappen naar het reguliere VO. Gedurende 6-8 weken wordt de voortgang van het succesplan geëvalueerd met de mentor, de leerling en de ouders. Aan de hand van de resultaten van dit traject wordt een leerling ingeschreven in een reguliere school, óf wordt het onderwijstraject op onze school gecontinueerd.
Uitstroom conform OPP (schooljaar 2021-2022)
32 leerlingen zijn óp of boven Opp uitgestroomd, dat komt neer op 75% en daarmee voldoen we aan de ‘Altra norm’. Onze eigen norm is echter gesteld op 90% en daarmee kunnen we vaststellen dat we onze eigen norm niet hebben behaald. De reden dat we onze eigen norm niet hebben behaald ligt in het feit dat we nog niet voldoende focus hebben gehad om het OPP aan te passen als het uitstroomperspectief wijzigt. Maatwerk en duurzame, realistische uitstroom is belangrijk voor onze leerlingen. Het wijzigen van uitstroomperspectief gebeurt regelmatig, na goed overleg met leerling en ouders, voor ons belangrijk om dit gewijzigde perspectief nog beter in het OPP te beschrijven.
Veiligheidsbeleving (schooljaar 2021- 2022)
In het voorjaar van 2023 is op onze school een leerklimaatonderzoek uitgevoerd. De cijfers uit dit onderzoek zijn iets lager dan de meting van een jaar geleden. Analyse van de cijfers heeft ons de volgende informatie opgeleverd:
- In de meting van vorig jaar waren de leerlingen positiever, belangrijk detail hierbij is dat de meting gedaan werd niet lang na de laatste lockdown periode i.v.m. de maatregelen omtrent Covid. De lockdown was in januari, de meting was in maart 2022.
- We hebben een jong, nog redelijk onervaren team, we hebben meer wisselingen gehad in het docententeam. Dit heeft impact op de veiligheidsbeleving.
Het cijfer dat wordt gegeven voor ‘totaal veiligheid’ is een 6,2. Dat is een voldoende, maar zijn we niet tevreden mee. Zeker niet, omdat wij een PBS-school zijn en PBS een middel is om een veilig leerklimaat te creëren en te behouden. We zullen als school veel inzetten om dit cijfer in een volgende meting te verhogen. Doelen waaraan de school heeft gewerkt
- Samen Sterker: we hebben onze samenwerking met externe partners verstevigd.
- We werken met reguliere VO-scholen samen om het ondersteuningsaanbod op de reguliere school te verstevigen. - We werken steeds beter samen met de gemeente: de leerplichtambtenaar is regelmatig op onze school te vinden voor verzuimconsulten of overleg over voortgang van leerlingen en we bespreken de uitstroom van onze vertrekkende leerlingen met het RMC (regionaal meld en coördinatie punt jongeren). - We zorgen voor een warme overdracht bij transitiemomenten van leerlingen die van ons (terug) gaan naar regulier
- Steeds inclusiever: We zijn steeds beter in staat om ons aanbod passend te maken voor leerlingen die meer nodig hebben dan we in ons reguliere aanbod kunnen bieden. We betrekken externe expertise in trajecten die moeizamer verlopen, om de leerling beter te helpen in ontwikkeling te komen. Bijvoorbeeld: inzetten van VO-adviesteam om ons te adviseren (ook samen sterker), inzetten van buitenschools leren voor (onderbouw) leerlingen die het niet redden om 5 dagen in de schoolbanken te zitten.
- Beter onderwijs: We zijn een jong team en we zijn gegroeid, dat betekent dat we veel inzetten op training en ontwikkeling van onze teamleden. Vanaf schooljaar 22-23 werken we met een vernieuwd overgangsprotocol, dit noemen we het voortgangsprotocol. We kijken niet alleen naar cijfers, maar juist naar het perspectief van de leerling.
- Steeds specialistischer: we halen meer expertise van externe partners naar binnen, maar we zijn ook steeds specialistischer in de manier waarop we ons aanbod vormen. We hebben meer aandacht en kennis van executieve functies en we blijven onze focus op PBS houden.