Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen we ons altijd de volgende vragen:
- Zijn we op de juiste manier bezig?
- Wat kan er anders?
- Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouder(s) en/of verzorger(s) en leerlingen de kwaliteit van het onderwijs en de zorg?
4.1 Tevredenheid
Altra College Centrum neemt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek af onder de ouder(s) en/of verzorger(s), leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouder(s) en/of verzorger(s) en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van voorgaande jaren. Op basis van deze gegevens stellen we een verbeterplan op, welke onderdeel is van het schoolplan.
4.2 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn we trots op!
4.3 Onderwijsinspectie
Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. Altra College Centrum heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.
Bevindingen van de inspectie tijdens het inspectiebezoek van maart 2023: Leerlingen van Altra College Centrum krijgen onderwijs in een uitnodigend en voorspelbaar pedagogisch klimaat. Leraren hebben een gedeelde kijk op wat van belang is om de pedagogische relatie op te bouwen en hoe dit bijdraagt aan het realiseren aan een passend perspectief. Bij het vaststellen van dit perspectief is de overweging of tussentijdse uitstroom naar regulier onderwijs mogelijk is een vast uitgangspunt. De ontwikkeling van leerlingen wordt vergeleken met wat in het regulier onderwijs wordt verwacht, bijvoorbeeld op het vlak van leergebied overstijgende vaardigheden.
Het volledige inspectierapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
4.4 Opbrengsten en analyse
1. Resultaten diploma’s en certificaten schooljaar 2021-2022
We kiezen voor een analyse op de cijfers per vak, en niet voor een analyse van de behaalde gehele diploma’s. Wij doen als school mee aan de staatsexamens om onze leerlingen de kans te bieden het examen over twee jaar te verspreiden. Daar is ons programma ook op ingericht. Echter, we laten onze leerlingen veelal het eerste examenjaar voor álle vakken opgaan. We weten dat de meesten die ervaring willen en hard nodig hebben om te weten waar zij staan. Die kans geven we ze graag en we accepteren als school dat dit uitmondt in lagere slagingspercentages. Dit geldt voor de afzonderlijke vakken ook, maar nog veel meer voor de gehele diploma’s. Hierom is de analyse op de meest inzicht gevende cijfers gebaseerd op die van de afzonderlijke vakken.
Onze eigen norm is een slagingspercentage van 50%, gezien bovenstaande werkwijze. Dat is in schooljaar 2021-2022 ruim gelukt. We zijn daar tevreden over, maar rekenen ons niet rijk; een slagingspercentage van 85% is mede te danken aan de coronamaatregelen waaronder de duimregeling en herkansing in derde tijdvak. 2. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!vo
Altra College Centrum is in 2021-2022 voor het eerst begonnen met het invullen van de Zien!vo vragenlijsten. Dit is in 2021-2022 alleen aan het begin van het schooljaar gedaan, eind van het schooljaar is afgesproken om de vragenlijst niet in te vullen.
Op dit moment ontbreken de juiste gegevens om een gedegen analyse te kunnen maken. 3. Uitstroombestemmingen 2021-2022
In schooljaar 2021-2022 stroomden in totaal 22 leerlingen uit. De meesten van hen deden dat naar regulier vervolgonderwijs, het mbo. Leerlingen die hun volledige diploma hadden behaald konden terecht op niveaus 3 en 4. Leerlingen bij wie het niet gelukt was alle certificaten te behalen, maar die niet een jaar langer op Altra College Centrum wilden zitten om die nog te halen, stroomden uit naar mbo niveaus 1 en 2. De keuze om af te stromen naar mbo 1 / 2 of nog een extra jaar op Altra College Centrum te blijven om de missende certificaten te behalen wordt gemaakt in samenspraak met leerling, ouders en school. Hierin wordt gekeken naar het aantal certificaten dat nog mist, de motivatie die een leerling nog kan opbrengen voor een middelbare schooltraject en het verzuim van het afgelopen jaar.
Elke leerling heeft een eigen OOP (onderwijsperspectiefplan) met daarin een uitstroombestemming. Deze uitstroombestemming kan gaandeweg het schoolverloop aangepast worden. Iedere leerling heeft bij ons een eigen plan, en het vinden van de juiste plek, daar gaat het nu net om. Tevreden zijn we, omdat dit ons eigenlijk altijd lukt. In overleg met leerlingen en hun ouders zoeken we samen naar wat passend én ambitieus is. Soms hebben we de juiste plek meteen, en soms duurt dat wat langer, maar we laten zeker niet los. Ook als het je niet gelukt is een fijne plek te vinden in september, kun je op onze hulp rekenen. 4. Uitstroom conform uitstroombestemming OPP – leerlingniveau (examenleerlingen)
Het merendeel stroomt uit conform OPP. In het eerste jaar is er contact met het vervolgonderwijs om te kijken of leerlingen zijn aangekomen en nog op de plek zitten. Dit blijkt niet altijd het geval te zijn. 5. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek 2021-2022
De leerlingen van Altra College Centrum geven op alle gebieden voldoende tot ruimvoldoende rapportcijfers, waarbij ze het meest positief zijn over de hulp die ze krijgen van de docent, de veiligheid op school en de sfeer in de klas. Mogelijk is er nog ruimte voor verbetering als het gaat om wat ze leren op school, hier geven leerlingen het laagste rapportcijfer voor. 6. Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en steeds beter onderwijs door:
Competentiegericht onderwijs: Op papier én in praktijk willen we een programma hebben staan waarin in ieder geval een aantal basisvaardigheden wordt aangeleerd aan onze leerlingen. De belangrijkste basisvaardigheden zijn binnen het team afgestemd, verwerkt tot haalbare leerdoelen, lesdoelen en worden gemeten door Zien!vo.
Vakonderwijs wordt versterkt en verbreed: We werken hard om de leer- en lesdoelen voor leerlingen helder te maken, docenten hebben genoeg in handen om te differentiëren op het bestaande verschil in tempo/voorkennis binnen de jaarlagen om de volgende stap in differentiëren te maken. De ambitie is er dat er een onderbouwprogramma staat dat zorgt voor een zachtere landing in het VSO voor brugklassers.
Samenwerking VO/VSO: We hebben kennis over pedagogiek overgebracht naar het VO, op algemeen- en leerling-niveau. We hebben inspiratie opgedaan in het VO over onze eigen didactiek en de ontwikkeling van onze vakken, vakoverstijgende lessen en module-onderwijs. We zijn bezig ons te oriënteren en zoeken hierbij de samenwerking op bij verschillende scholen om die sterke onderbouw op te zetten. We hebben enkele leerlingen (eventueel hernieuwd) kennis laten maken met het reguliere VO om te zien of zij dat aan zouden kunnen en/of om leerlingen te laten doorstromen.