5.1 Tevredenheid
Altra College Bleichrodt neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.
5.2 Certificering
Altra voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen. De onderzoekers gaven bij de certificering Altra een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven jongeren het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
Daar zijn we trots op!
5.3 Onderwijsinspectie
In schooljaar 2022-2023 is de inspectie bij ons op school geweest om een kwaliteitsonderzoek af te leggen. Het oordeel van de inspectie was ‘zeer zwak’. De inspectie geeft als verbeterpunten het volgende aan:
- De school moet zorgen voor voldoende functionaliteit van de ontwikkelingsperspectieven.
- Het verbeteren van fundamentele elementen in de lesinstructie met daarbij afstemming op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- Het naleven van een stimulerend pedagogisch klimaat waarin er uniformiteit is in de naleving van regels en afspraken in de klas.
- Een grotere inzet om ongeoorloofd verzuim tegen te gaan zodat leerlingen voldoende onderwijstijd volgen. Voor leerlingen met een afwijking in onderwijstijd moet in het ontwikkelingsperspectief worden opgenomen op welke wijze de school planmatig toewerkt naar het volgen van het volledig aantal geprogrammeerde uren onderwijs door de leerling.
- De inschatting van het beoogde uitstroomniveau moet beter passen bij de ontwikkeling die de school weet te bereiken met de leerlingen. Daarbij moet de school de resultaten van de sociale en maatschappelijke competenties van alle leerlingen in beeld hebben.
De inspectie geeft aan dat zij tevreden is met:
- De mate waarin de school de basisvoorwaarden waarbinnen onderwijs gegeven wordt, heeft gerealiseerd. Denk hierbij aan het opstellen van een jaarplanning en roosters.
- Het kwaliteitszorgsysteem van de school, dat aansluit bij dat van het bestuur. Dit systeem kenmerkt zich door interne audits en gesprekken tussen de schooldirectie en de regiodirecteur.
Het volledige inspectierapport is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.
De school heeft één jaar de tijd (dit is wettelijk vastgelegd) om de verbeterpunten aan te pakken. Dan zal de Onderwijsinspectie een herstelonderzoek uitvoeren.
5.4 Opbrengsten en analyse
Uitstroom schooljaar 2021-2022: Behaalde diploma’s en certificaten In de onderstaande tabel is te zien hoeveel leerlingen uitstromen conform het perspectief wat in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is gesteld. Wij hanteren als norm dat 75% van de leerlingen uitstromen conform het gestelde perspectief. In schooljaar 2021-2022 was dit percentage 85% en daar zijn wij tevreden mee.
Voor de mavo en havo behalen we resultaten boven de streefnorm. Daar zijn we natuurlijk trots op en blij mee. Voor het vwo scoren we onder de norm, dit wordt mede veroorzaakt door de zeer kleine groep leerlingen die is opgegaan voor een volledig vwo diploma. Eén gezakte leerling weegt dan al direct zwaar. Door de jaren heen is juist het aantal geslaagden voor het vwo hoog. Kijken we naar het gemiddelde over alle schoolsoorten, dan scoren we nog steeds boven de schoolnorm van 75%.
Op Bleichrodt doen bijna alle leerlingen al in de derde van de mavo, de vierde van de havo of de vijfde van het vwo in enkele vakken examen. Leerlingen werken op deze manier gespreid en met minder stress naar een volledig diploma toe. Wanneer leerlingen wel opgaan voor een volledig diploma en dit niet halen, dan behalen zij wel deelcertificaten. Dit is ook opgenomen in bovenstaande tabel. Dit is ook de reden dat we geen norm hebben voor het behalen van deelcertificaten. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!vo Op Bleichrodt wordt tweemaal per jaar Zien!vo ingevuld. Dit gebeurt zowel door de mentor als door de leerling zelf. Het expertsysteem Zien! voor het voorgezet onderwijs is een instrument om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding van leerlingen in beeld te brengen.
Zien! ondersteunt in het proces van observeren, begrijpen en handelen. Concrete ontwikkelpunten en handelingssuggesties helpen je als docent en/of mentor vervolgens om de leerling(en) gericht en planmatig te ondersteunen.
Binnen Zien!vo wordt onderscheid in vier clusters gemaakt: Graadmeters (betrokkenheid en welbevinden), Gedrag, Leren en Veiligheid.
Opvallend is dat in de bovenbouw havo/vwo de meeste leerlingen in alle clusters voldoende tot goed scoren. In mavo 3 en 4 scoren leerlingen matig op de graadmeters van betrokkenheid en welbevinden en op gedrag en leren. Veiligheid is wel voldoende. In de eerste klassen scoren leerlingen juist op alle clusters nog onvoldoende. Vervolgens ontwikkelen de graadmeters zich als eerste, gevolgd door veiligheid en daarna gedrag. Leren ontwikkelt zich als laatste. Opvallend is dat er weinig verschil is in de beleving van docenten en leerlingen, zij beleven de ontwikkeling grotendeels gelijk. Veiligheidsbeleving (schooljaar 2021-2022) De leerlingen van Altra College Bleichrodt beoordelen het totale leerklimaat met een 6,2. We streven naar een 7 gemiddeld. Er is sprake van een groot verschil in beleving, er zijn leerlingen heel positief en leerlingen heel negatief. De leerlingen ervaren (bijvoorbeeld) enigszins dat de docent hen helpt als ze iets moeilijk vinden, maar antwoorden gemiddeld enigszins neutraal op de vraag of de docent goed les geeft. Ook over de leeratmosfeer zijn leerlingen gemengd. Op de vragen over het leerklimaat wordt gemiddeld enigszins neutraal gescoord, zoals op de vraag of de leerlingen goed kunnen werken aan hun schoolwerk in de klas. Ze ervaren enigszins dat ze nieuwe dingen leren op school, maar antwoorden neutraal op de vraag of wat ze hier leren goed is voor hun toekomst. De leerlingen zijn minder positief over de regels en normen. Ze ervaren bijvoorbeeld in mindere mate dat iedereen zich aan de regels houdt en dat ze in de klas bespreken hoe ze met elkaar omgaan. Ook wordt er op veel vragen binnen deze schaal enigszins neutraal geantwoord, zoals op de vraag of leerlingen respect voor elkaar hebben. Daarnaast ervaren leerlingen enigszins dat hun klasgenoten aardig tegen ze doen in de klas (groepsdynamiek) en geven ze aan dat (één van) hun ouders vragen hoe het op school gaat (ouderbetrokkenheid). Leerlingen voelen zich veilig bij hun eigen mentor. In 2021-2022 was er een grote verscheidenheid in hoe school werd ervaren, zowel qua veiligheid, als qua leren.
In 2022-2023 zijn we door de hele school gestart met de invoer van Positive Behaviour Support (PBS). PBS is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt.
PBS is een ‘kapstok’ waaraan alle schoolinterventies en methoden die met gedrag te maken hebben in een school opgehangen kunnen worden. Dingen die goed werken, worden vastgelegd en geïntegreerd in PBS. Zo werken we nu met een Studieplein voor zelfstandig werken en een Pitstop, waar een leerling kortdurend naar toe kan gaan, om te ontprikkelen en/of af te koelen. Altijd met oog op een snelle terugkeer naar de klas en de les. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een kaartensysteem, zodat inzichtelijk is wanneer en hoe vaak een leerling in de Pitstop is. Ook maken we sinds 2022-2023 gebruik van een schoolcoach; een pedagogisch medewerker die buiten de leslokalen toezicht houdt en bij kan springen waar nodig. Basis op orde, de lat omhoog! In november 2022 is Altra College Bleichrodt beoordeeld met een 'zeer zwak' van de inspectie. Dit heeft ertoe geleid dat we op korte termijn ons jaarplan hebben aangepast naar een verbeterplan met vijf pijlers: Professionele leer- en verbetercultuur, Ondersteuningsstructuur, Veilig schoolklimaat, De gelukkige klas (over pedagogisch en didactisch handelen) en Op weg naar inclusiever onderwijs. Iedere pijler heeft een werkgroep met een eigen plan van aanpak. Dit schooljaar hebben we gewerkt aan:
Professionele leer en verbetercultuur: Een inwerk- en begeleidingsprogramma voor nieuwe medewerkers met ingang van augustus 2023, een handboek voor het werken op Bleichrodt, het opstellen van een scholingsplan voor 2023-2024, een gedragen en levende visie en een functieboek.
Ondersteuningsstructuur: Het in kaart brengen van de ondersteuningsstructuur, waarbij helder is wat ons preventieve, aanvullende en gespecialiseerde aanbod is, een structuur voor aanvraag TLV-verleningen, een gedragen OPP (door ouders, leerlingen en team) dat gebruiksvriendelijk, actueel en kwalitatief sterk is, SOP en werken met en analyseren van Zien!vo.
Veilig schoolklimaat: Alle bouwen hebben een handboek PBS, er zijn drie studiedagen rond PBS georganiseerd, er is een escalatieladder en uitstuurprotocol geactualiseerd, er is gestart met het Studieplein en de Pitstop, er is gestart met een schoolcoach en er zijn ingroeiplannen voor leerlingen met onderwijstijdverkorting.
De gelukkige klas: Er is een heldere lesopbouw, het doel van de les is duidelijk voor leerlingen, de docenten kennen de zes rollen van de leraar en kunnen hier invulling aan geven, er zijn gedragsafspraken gemaakt en er zijn examentrainingen georganiseerd voor alle afdelingen.
Op weg naar inclusiever onderwijs: De samenwerking tussen regulier VO en VSO is verkend, er is een stappenplan voor samenwerking in 2023-2024 opgesteld, er is een succesplan opgesteld (voor de leerling die de overstap van VSO naar VO wil maken) en er is een nieuwe inrichting voor de eerste klas opgesteld voor 2023-2024.